Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 |

 

 

BM Terrier

BM 425 Terrier från 1960

DSC_0595.JPG

(skicket idag 4/9-2016)

Jag har under hela min levnad fått höra från mamma att de finns bara en riktig traktor och det är Volvo T425 Krabat... Under dom första åren hon bodde här på gården så hade dom en Krabat som hon ofta körde med i lantbruket.. Men 1965 så ville min pappa byta upp sig lite och beställde en fabriksny BM 400 Buster med halvbandsutrustning från ÖSA.. Den traktorn kom aldrig mamma överens med utan har allt sedan dess drömt om sin Krabat... När jag då av en slump fick byta åt mig denna Terrier så kom ju tanken att återigen de ska rulla en Krabat/Terrier här hemma på gården... Frågan är ju om mamma kommer att uppskatta den nu lika mycket som på 60-talet...

IMG_3274.JPGIMG_3275.JPG IMG_3272.JPG

(fyndskicket mars 2016)

3/8-2016 Fick hjälp idag av Evert Forsström att köra hem Terriern på trailer. Började gå igenom hur skicket var på den och döm om min förvåning när motorn släppte och gick runt! Blåste genast ur cylindrarna och hällde i diesel innan jag fortsatte dra runt den.. Efter några varv på veven så går den lätt och fint i loppen. Jag putsade ur dom med lite fin slipduk och diesel så att dom blev blanka. Glad i hågen så fyllde ja åter upp med diesel i cylindrarna och lät de stå över natten.

DSC_0289-3.JPG

(lossad motor fylld med diesel som får gro loss ringarna)

DSC_0140.JPG

(ren och fin ventilkåpa)

DSC_0139.JPG

(rent och snyggt runt vipparmsbryggan)

DSC_0294.JPG

(toppen rengjord och ventilerna slipade med pasta)

Har även rengjort vattenpumpen som var helt kladdig av fett pga överflödig smörjning.. Tyvärr så visade sig lagren föra missljud så de blir att beställa en ny.. Den gamla kommer dock att monteras inför provstarten..

DSC_0298.JPG

(vattenpumpen i dieselbad för att lösa upp allt gammalt ingrott fett)

Passade även på att rengöra och provköra generatorn och laddningsrelä som även dom fungerar klanderfritt tack och lov. Bra att ha testbänken att prova generatorerna i. Saknar en pinnbult till generatorn men den går lätt att tillverka av en M8 gängstång tillsvidare.

Får göra en bättre sedan av 8mm rundjärn med gänga i ändarna som det är original.

DSC_0274.JPG

(fullt fungerande Bosch likströmsgenerator på 6v och 90w)

5/8-2016 Dagens projekt började med att lossa och rengöra pinnbultarna till topplocket. Borstades rena på stålkratsen och sedan smorde jag in dom med fett för att undvika rost på dom efter montering. Rengjorde därefter blockplanet och cylindrarna innan jag återmonterade pinnbultarna.

DSC_0299.JPGDSC_0300.JPGDSC_0301.JPG

(allt rengjort och väntar på packning och topplock)

Lyfte därefter toppen på plats och smorde lite fett på pinnbultarna innan muttrarna drogs på för hand. Efter det så drog jag muttrarna i moment i två steg. Först 60NM och slutligen 90NM enligt verkstadshandboken. Överflödigt fett torkades bort och främre gaveln på toppen torkades ren där termostathus och fästet för hydraulpumpen ska sitta.. Sedan så rengjordes termostathuset samt fästet som båda var rätt ingrodda med olja o smuts.. Passade även på att klippa till några packningar i mjölkkartong som inte fanns med i packningssatsen som egentligen är till Volvo PV och Amazon. Är några extra packningar på en B16C pga den framflyttade vattenpumpen.

DSC_0308.JPG

(bästa packningsmaterialet)

DSC_0312.JPG

(vattenpump, termostathus och fäste för hydraulpump på plats)

6/8-2016 Blev många timmar i verkstan idag.. Började med att fixa en extra packning till termostathuset eftersom fästet till laddningsrelät sitter mellan huset och slangfästet.. Hade den turen att förgasarfotspackningen till B16 är snarlik den till termostahuset och den behövs ju inte på denna B16C. Klippte skruvhålen ovala och sedan passade den perfekt..

DSC_0314.JPG

(förgasarfotspackning ändrad till termostathuspackning)

Monterade termostaten efter att jag provat den i sjudande vatten. Termostaten kommer ur en Ford Sierra och är även samma som till Saab V4 och Volvo T21-25. Nästa projekt blev att rengöra stötstängerna och fetta in dom innan dom ställdes på plats i lyftarna.. Känns bra att veta att dom för smörjning på direkten innan oljan hinner upp.. Även ventiltätningarna är monterade så att inte olja ska rinna efter ventilskaftet.

DSC_0313.JPGDSC_0315.JPGDSC_0318.JPG

(testad termostat monterad samt rengjorda och infettade tryckstänger på plats)

Vipparmsbryggan fick sig en rengöring innan den skruvades på plats och ventilerna ställdes 0.40/0.45 in/ut. Sedan så tvättades ventilkåpan ren och fick en ny packning innan den skruvades på plats. Tempgivaren samt röret till oljetrycksmätaren skruvades fast och därmed så är toppen komplett och klar..

DSC_0320.JPGDSC_0322.JPG

(toppen klar och väntar på grenrör)

Grenröret var tack o lov i bra skick och behövde bara en rejäl rengöring och renblåsning innan de monterades.. Saknades några brickor och nån mutter men de kunde jag plocka från reservmotorn... Nya grenrörspackningar monterades också innan röret hängdes på plats.

DSC_0327.JPGDSC_0328.JPG

(grenröret är i bra skick tack och lov)

Kylaren och fläktkåpan monterades med fronten löstagen. Blev lättare att komma åt att skruva fast på de viset.. Sedan blev det lite bökigt att skruva fast fronten igen på rambalkarna men det gick till slut.. Det saknade röret som förbinder motor med nedre kylaranslutning hämtades hos tidigare ägaren igår. Efter rengöring så kunde det monteras.. Ett problem uppstod när en slangstump fattades.. Men i förrådet så hittade jag en lämplig slangstump som tur var.. Bara att montera motorvärmaren nu så kan jag fylla på systemet.

DSC_0330.JPGDSC_0332.JPG

(kylare och fläktkåpa på plats samt monterat nedre kylvätskeröret)

Avslutade dagen i verkstan med att rengöra och montera förgasaren. Förgasarfoten var konkav så att jag fick fila den plan innan montage. Tvättade även ren luftrenaren och dess oljebehållare så att jag kan montera dessa i morgon. Återstår nu bara att gå igenom fördelaren samt kolla upp elsystemet innan uppstart.. Tyvärr så saknar jag brytare och rotor så jag måste beställa dessa när måndagen kommer och firmorna öppnar..

DSC_0342-2.JPG

(börjar likna ett motorutrymme nu igen när allt kommer på plats)

DSC_0344.JPG

(luftrenare med anslutningar är rengjorda och färdiga att monteras)

7/8-2016 Inte blivit så mycket tid i verkstan idag för jag har varit iväg och fixat till elen på en Husqvarna 123cc Rödmyra åt en bekant.

Men luftrenaren är monterad och likaså choken. Smorde upp chokevajern så nu går den lätt och fint. Ärgar friskt inuti höljet på dessa och dom går tungt.. Även smort upp klamren som håller slangen mellan luftrenare och hatt. Dom var rejält ihoprostade men vaknade till liv. Vill behålla mesta möjliga av originaldelarna. Och de mesta går att rädda faktiskt...

DSC_0357.JPG

(rentvättad luftrenare och uppsmorda förskruvningar)

När det kom till fördelaren så stötte jag på problem... Själva brytararmen saknades, likaså rotorn. Jag hade fixat fram brytare till B16A men dom passade inte. Efter lite sökning på nätet så kom jag fram till att B16C har samma brytare som B16B alltså sportmotorn. Sitter även på B18B samt på Saab 93 fram till 1961. B16C har fast fördelare utan vaccumförställning. Nu har jag beställt komplett repsats för fördelaren inkl brytare, rotor och lock.. Lika bra att fixa till de riktigt på en gång.

Har även rengjort fördelaren till reservmotorn ikväll och ska se om det går att köra med den så länge tills delarna kommer.. En par veckors leveranstid pga semestertider..

DSC_0353.JPGDSC_0350.JPG

(renborstad och uppsmord originalfördelare till Terriern)

8/8-2016 Jobbat i Helgum idag så att det har inte blivit så mycket gjort på Terriern. Har fått tag i nya brytare till fördelaren och dom kommer med posten inom en par dagar. Men på kvällskvisten så plockade jag fram fyra NOS Bosch W175T3 tändstift som jag monterade i B16. Har även plockat fram motorvärmaren och gått igenon sladdanslutningarna och isoleringen på kabeln innan jag rengjorde den och monterade tillbaks den. I morron så ska jag fylla på kylvätska och fixa batterikablarna så att jag kan lyfta i batteriet. Ska även gå igenom elsystemet lite och kolla upp alla anslutningar innan batteriet kopplas..

DSC_0371.JPGDSC_0377.JPGDSC_0380.JPG

(nos Bosch W175 T3 tändstift monterade)

DSC_0381.JPG

(Volvo originalmotorvärmare återmonterad)

9/8-2016 Dagen har bestått av ömsom regn och solsken så det har varit periodvis skruvning när man kunnat vara ute. Började med att fixa batterihålleren och batterikablarna så att de gick att montera. Fixade även en provisorisk tjyvkoppling eftersom jag inte fått nycklarna än tyvärr... Efter de så tillverkade jag en ny packning mellan grenrör och ljuddämparen. Monterade sedan på ljuddämparen och avgaslock och de blev riktigt bra.. Kunde även montera laddningsrelä och generator innan regnet tog vid igen..

DSC_0385.JPGDSC_0394.JPGDSC_0395.JPG

(batteri och ljuddämpare monterat)

Den saknade brytaren kom också idag med Posten. Snabb leverans som tur var så jag kunde montera den i fördelaren och montera tillbaks den på motorn. Ställde fördelaren lite på känn såpass att den skulle starta i alla fall.. Ska finjustera tändningen med stroboskoplampan sedan. Ska vara 21gr föd vid 1250rpm. När fördelaren kommit på plats så tillverkade jag fyra tändkablar och monterade. Dom tändkabelsatser man köper är inte så välgjorda många ggr... Satte även tillbaks den provisoriska tändspolen i väntan på en 6V originalspole ska dyka upp..

DSC_0396.JPG

(genomgången fördelare samt nya tändkablar på plats)

Ikväll så har jag rengjort hydraulpumpen inkl remhjul och monterat tillbaks dessa på Terriern. Skall bara fixa nya o-ringar nu till banjoskruvarna innan allt kopplas ihop.. Innan jag lägger på nya remmar så ska jag tömma ur och byta oljan. Vet ju inte när de är gjort sist...

DSC_0404.JPG

(hydraulpumpen återmonterad och väntar på några o-ringar)

DSC_0406.JPG

(hyffsat komplett nu. ska plocka av framhjulen och lämna in dom och lägga på nya däck)

I morgon den 10/8 börjar jag jobba igen efter semestern så nu krymper ju tiden att vara i verkstan markant så de är skönt att ha fått igång Terriern. Måste byta vattenpumpen men det visste jag ju redan av för den skorrade i lagren och visade sig läcka också nu... Ska beställa en ny från Svenska Volvo Pv Klubben i morgon.. Byter den innan jag backar in den i maskinhallen så slipper jag söla vatten inne på golvet..

19/8-2016 Första arbetsveckan avklarad men jag har ändå fått några timmar nere i verkstan.. Har backat in Terriern i maskinhallen så nu kan jag skruva med den även när det är dåligt väder... Började med att plocka isär instrumenthållare och riktade upp den så att den sitter rakt på rattstången.. Lossade även tändningslåset som både saknar nyckel samt visade sig ha ett startläge ur funktion... Har fått napp på en fungerande originalspole komplett med tändningslås som tur är..

DSC_0438.JPG

(skönt att äntligen kunna köra in den)

DSC_0455.JPG

(uppriktad instrumenthållare)

DSC_0429.JPG

(de gamla och trasiga tändningslåset som ska demonteras)

Vattenpumpen kom med Posten häromdagen så jag demonterade front och kylare för att lättare komma åt att byta pumpen. Passade även på att montera de saknade gasreglaget som jag fått tag på i Norge. B16 har en gummistos som pressas fast mellan topplock och vattenpump.. Den är dock bara 18mm lång på B16C så att jag fick skära av en bit så att den skulle passa.. Maskeringstejp att skära rakt efter och en vass brytbladskniv underlättade.. Det gick bra att montera pumpen och jag hoppas nu på att det blev tätt... Monterade även nya remmar till hydraulpumpen. Ska tömma ur den gamla oljan ur hydraulen och fylla med ny innan jag startar motorn nästa gång..

DSC_0459.JPG

(den fabriksnya vattenpumpen)

DSC_0460.JPG

(rengjort och redo för nya pumpen)

DSC_0462.JPG

(pumpen på plats med ny packning)

DSC_0468.JPG

(gasstaget monterat)

DSC_0485.JPG

(nya remmar till hydraulpumpen monterade)

Styrnigen har varit enormt glapp, men först visade sig justerskruven på styrsnäckan vara lös samt bakre p-ändan på styrstaget väldigt sliten.. Byggde om styrstaget men en gängad hylsa i bakkant för då kan en p-ända från Ford Transit användas både bak och fram.. Nu är staget modifierat och en ny p-ända monterad.. Styrningen känns väldigt fin och jag lade på lite röd grundfärg på staget där de är svetsat.. Har även demonterat det buckliga plåtskyddet över kraftuttaget och ersatt de med ett som är helt och i fint skick.. De kommer från den Krabat som fanns här på gården under tidigt 60-tal.. Har hängt på en spik i förrådet under alla år...

DSC_0484.JPG

(ny p-ända monterad på de modifierade styrstaget)

DSC_0474.JPG

(plåtskyddet från den Krabat som gick här på gården förr)

DSC_0481.JPG

(monterat o klart)

Börjar få stil nu på Terriern och de känns väldigt bra.. Så fort jag fått hem tändspolen/tändningslåset så ska all el återmonteras och belysningen fixas till. Har letat fram nya blinkerslampetter som ska monteras på bågens originalfästen.

DSC_0454.JPG

(uppstädad förarmiljö)

25/8-2016 Fick paket på Posten idag. De var den efterlängtade originaltändspolen som jag fick tag i via förfrågan på Facebook. Bara att montera i fästet och tändningslåset i instrumentburken. Ser genast så mycket bättre ut utan dom lösa sladdarna som jag tjyvkopplat den med.. Ska göra en kopia på nyckeln så fort jag kommer till Låssmeden i Sollefteå. Saknar tyvärr en lamphållare för instrumentbelysningen så en sådan ska jag leta upp och montera. Ska även byta alla glödlampor så att de blir nytt i båda mätarna samt laddningslampan..

DSC_0512.JPG

(original tändspole/tändningslås från en Terrier)

DSC_0517.JPG

(nu blev det bra med spolen och tändningslåset på plats)

DSC_0515.JPG

(äntligen kan jag vrida på nyckeln istället för att tjyvkoppla vid start)

Har länge tittat snett på den rostiga batterihyllan.. Kändes nödvändigt att tillverka en ny istället.. Bockade till en likadan av 3mm plåt och borrade hålen enligt den gamla.. Flyttade dock ner bakre pinnbulten så att dom sitter horisontellt.. Original så sitter batterihållaren snett av någon underlig anledning.. Blev riktigt nöjd med resultatet..

DSC_0494.JPG

(den gamla och mycket rostiga batterihyllan)

DSC_0500.JPG

(nytillverkad batterihylla med stoppet för bromspedalerna i underkant)

DSC_0506.JPG

(passade perfekt som tur var.. är väldigt nöjd med resultatet)

DSC_0525.JPG

(nu står batteriet stabilt)

1/9-16 I väntan på att fronten skulle komma tillbaks från Stig-Allan på jobbet så har jag skruvat lite i Dextan under tiden.. Men parallellstaget har jag i alla fall riktat och monterat så nu står inte hjulen toe-out längre utan pekar framåt som dom ska.. Passade på att olja in p-ändarna som tyvärr saknar smörjnippel för fettsprutan.. Har även finjusterat styrsnäckan så nu finns det minimalt med glapp i styrningen..

DSC_0530.JPG(riktat parallellstag med nysmorda p-ändar)

Den nya vattenpumpen var väldigt noggrant lackerad men tyvärr så var även hålen för kylarfläkten fyllda med färg så att jag blev tvungen att rensa gängorna med en gängtapp (M8) Sedan gick det bra att montera fläkten i väntan på kylare och front..

DSC_0527.JPG

(rensning av gängorna till fläkten)

DSC_0529.JPG

(monterat och klart)

Fronten måste ju tyvärr lackeras bitvis pga svetsning och riktning.. Men två lager med röd rostskyddsfärg ger en godkänd yta och är inte för blankt.. Skruvade även in kylaren i fronten innan allt återmonterades.

Nu kan lyktorna monteras i originalhålen och brickor får förstärka runt infästningen. Detta är ju ett vanligt problem att plåten runt lyktan spricker..

Köpte kylarslang på metervara och har skurit till i lämplig längd.. Innerdiametern är 25mm.

DSC_0566.JPG

(front och kylare på plats)

DSC_0569.JPG

(nya kylarslangar monterade)

DSC_0576.JPG

(lyktor på plats)

4/9-2016 Blev några timmar i verkstan i kväll så jag passade på att byta några läckande kopparbrickor på hydralpumpen samt fylla systemet med färsk 10w40 mineralolja. Även kylsystemet fylldes upp med glykolblandning och allt såg tätt och fint ut. Efter de så körde jag ut Terriern och justerade tändningen till 21gr f.ö.d vid ca 1200rpm enligt vad som stod i Instruktionsboken. Förgasaren läcker tyvärr tjyvluft så den går inte riktigt som jag vill. Ska plocka av förgasaren och skicka ner den till VP-Autoparts för renovering snart. Trepunktslyften fungerar bra så där behövs ingen åtgärd. Däremot så laddar den lite för lågt så jag ska justera upp relät något. Laddar 6.7volt nu vid 1200rpm men det skall vara 7.4volt för att orka ge nått till batteriet.. Passade även på att värma bort några av alla klistermärken som kletats på överallt.. Ser genast mycket bättre ut!!

DSC_0586.JPG

(varmkörning och provkörning av hydrauliken)

DSC_0598.JPGDSC_0583.JPG

(godkänt oljetryck på varmkörd B16C)

DSC_0593-2.JPG

(lillebror och storebror)

____________________________________________________________________________________________________

Data på BM 425 Terrier 1960

Chassienummer: 8825

Regnummer: AUG 256 (tidigare AC 6796)

Motor: Volvo B16C

Bränslesystem: Zenith 26VME

Effekt: 32hk/2500rpm

Vridmoment: 9,9 kpm vid 1500 rpm

Slagvolym: 1,58 L

Kompressionsförhållande: 7,4

Tändning: 21gr F.ö.d vid 1250 rpm

Oljerymd (motor): 3,5 L (inkl renare. Sae 10w30 mineral)

Oljetryck: 2,5-3,5kg (vid varm motor)

Kylvätskerymd: 8 L

Bränsletank: 40 L

Oljerymd växellåda/bakaxel: 18L (Sae 90 växellådsolja)

Tjänstevikt: 1330kg (med vikter i framhjulen)

Copyright©2016traktorveteraner.se

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer