Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

BM10 no:3

Munktell´s BM10 från 1951

 

 

 

dsc00840

 

bm10 175

 

 

 

Ja nu har jag köpt ännu en BM10a. Den är också från 1951 som dom andra två. Den här har gått väldigt lite och jag har fullständig historik på den. Jag är bara tredje ägaren sen den var ny. Tidigare ägare har skött den väldigt väl och varit rädd om den. Endast baklyktorna är utbytta, men orginallyktan ska monteras tillbaka.

Den är utrustad med Skelleftelyft där bak istället för BM´s egna trepunktslyft som nog var lite dyrare. Tillbehören till lyften samt lite reservdelar följde med i köpet.

Eftersom den stått stilla sedan tidigt 60-tal så har framhjulen torkat sönder, så dom rämnade när vi försökte pumpa luft i dom. Bakhjulen har dock klarat sig bra med bara en liten pyspunka på höger sida, Det märks på bakhjulen att den gått lite. Mönstret är fortfarande mycket bra.

 

bm10 127

bm10 184 foto per ericsson

 

Fyndskicket och som den ser ut 2010-09-20!!

 

 

Jag har börjat att smörja upp den för att få loss alla kärvande reglage o leder. Även elsystemet är testat och allt fungerade inklusive Glödstiften tack o lov.

Så nu ska bara framhjulen åtgärdas samt ljuddämparen riktas (nån har lyckats knäcka den lite tyvärr) innan den efterlängtade uppstarten. Den ska visas upp under traktordagarna på Zorbcenter i Döviken den 11-12/7 -09.

 

I kväll den 28/6-09 så har jag vart uppe vid Museet o fortsatt smörja och förbereda för start. Åssa Smörjapparaten har gåtts igenom och samtliga smörjpunkter har kontrollerats så att det kommer olja. De här är ju enda smörjningen på motorn eftersom den har sk "förlust-smörjning". Så det är väldigt viktigt att alla punkter får sin olja. En del rör är bökiga att komma åt, men det är värt besväret för att slippa haveri.

Även elen har snyggats till och en del "hemkopplingar" har klippts bort. Orginalsystemet är helt komplett, men verkar bitvis inte ha använts. Efter att ha kopplat ihop det som det ska vara enligt elschemat så fungerar fortfarande allt som det ska. Men jag hittade anteckningar ibland sprängskisserna som jag fick med som tyder på att el inte var tidigare ägarens stora kunskap.

När jag demonterat undre frontkåpan så upptäckte jag att laddningrelät saknades. Tur att inte kabelstumparna gått i godset när jag hade batteriet kopplat!!! Har ett Hesselmanrelä liggande, så jag måste skruva dit de innan jag sätter i batteriet igen.

Även dom hemska baklyktorna har tagits bort!!! Ska vid tillfälle sätta tillbaka orginalbaklyktan på insidan höger skärmen.

 

Jag har även demonterat spridare och spridarrör i kväll. Jag har två nyrenoverade spridare liggande, så dom åker nog i på en gång. Lika bra det när man inte vet när spetsarna byttes på den här. Den har ju visserligen inte gått så mycket, men Råoljan sliter rejält på spetsarna har jag fått lära mig.

Nästa steg nu är att fylla upp och lufta bränslesystemet. Detta kan visst vara lite tjurigt, men Richard har lovat hjälpa mig så det löser sig nog.

För att underlätta uppstarten så har jag pumpat i några oljekannspump med motorolja i varje cylinder och vevat runt motorn några varv. Detta gör att ringarna tätar lite bättre, samt att cylinderväggarna inte är så torra. Den har ju trots allt inte varit igång sedan 60-talet, så lite skötsel fodras ju första gången den nu ska igång.

 

3/7-09. Idag har jag hämtat och monterat dom nya däcken. Blev mycket nöjd med resultatet. Köpte nya bakdäck också eftersom jag fick bra pris på dom. Skönt att ha nya däck runt om.

Nu längtar jag bara tills den puttrar igång!

Passade på att ta hem tillbehören som följde med. Bla orginalremskivan och detaljer till Skelleftelyften. Även lite andra BM-gröna delar som jag inte har en susning om vad det är. Men det hör till traktorn enligt förra ägaren.

 

5/7 -09, äntligen har BM10an startat!!! Jag och Richard har gått igenom hela bränslesystemet idag och fått loss alla backventiler. Var lite knepigt att få ur luften ur backventilerna, men till slut så vaknade allt till liv och spridarna gav ifrån sig en findimmig stråle. Sedan slog jag till glödstiften och väntade i två minuter. När jag tryckte in startknappen så startade den nästan direkt, så tydligen är den i det goda skick jag hela tiden trott. Här finns en liten filmsnutt från direkt efter starten. Går lugnt o fint i motorn. Klicka här! 

 

27/7 -09 Har fått problem med spridarna. När 10an står på tomgång så slår backventilerna i spridarna fast och den går bara på ena cylindern eller stannar helt. Men jag har beställt två nya backventiler av en modernare konstruktion fast med samma funktion. Birger Ivarsson i Avesta säljer nytillverkade spridare, backventiler o spridarrör. Han renoverar även spridare och provtrycker dessa. Hans adress o tel..nr finns på länk o adress sidan! Jag återkommer med mer info om de nya backventilerna så fort jag fått hem dom från Birger.

 

3/8-09 Nu har jag vart upp till BM10an och monterat i spridarna med dom nya backventilerna i. Finns bilder här under på hur spridarna är uppbyggda. På bilderna syns den nya backventilstypen. Nu starta den direkt och går lungt o bra på tomgången. Vid belastning vill den missa lite på ena cylindern men det verkar vara insprutningspumpen som kärva lite. Bara jag får hem den så ska jag låta den stå o gå i några timmar så att allt får mjuka upp sig. Körde en sväng me den i kväll uppe på Zorbcentret där den står. Äntligen har man en fungerande BM10! Här är två filmer från i kväll. Film 1   Film 2 

 

 

 

dsc00403

 

Nya typen av backventil. Ersätter dom två originalventilerna.

 

dsc00402

 

Spets, hylsa, kopparbricka, nya backventilen, kopparbricka och låsskruv. Allt som ingår i en spridare.

 

dsc00404

 

Renoverade spridare klara att monteras.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

28/8-10 Ja ett år går fort, men under året så har BM10an mest stått still. Nu har jag dock startat upp den och kört en hel del med den. Den går jättebra med dom nyrenoverade spridarna med nya typen av backventil.

Jag har renoverat generatorn och bytt lite kablar så nu laddar den igen. Generatorn var full med Råolja eftersom det läckt en del kring pumparna. Nu har jag tätat med nya kopparbrickor.

 

dsc00801

 

Laddningen fixad!!

 

Just nu så har jag demonterat grenröret och ska byta packningar eftersom den läcker vid tvåans cylinder. Detta har medfört att vänster sida på traktorn är full med svart avgasklet. Men nu har jag avfettat hela motorn och ska i morron fara upp till Richard på museet o hämta två nya packningar. Per Ericsson har visat intresse och vill göra ett reportage om den i Traktor Power så då ska den ju vara ren o snygg!

 

bm10 153

 

Nytvättad motor

 

bm10 157

 

Rejäla avgasportar!!

 

 

1/9-10  Nu är BM10an tät i grenrör o avgasrör. Skönt att kunna köra den utan att kläderna blir fulla av sotfläckar!

Passade även på att byta fläktremmen eftersom den gamla nog är sedan 1951 och börjar släppa dom yttre tyglagren. Fick tipset av Evert Forsström att använda en rem med storleken A47. I boken står det dock A46, men en sån rem blir för kort underligt nog. Här en film när jag kommer hem efter en sväng runt byn. Film

 

 

4/9-10  Idag har Per Ericsson varit här och fotograferat BM10 för ett kommande reportage i Traktor Power. Passade på att tvätta av den med avfettning och högtryckstvätt innan så att den skulle vara presentabel.

Har börjat hjälpvärma tändkulorna med gasol nu så att den ska starta lite lättare. Troligen så är glödspiralen på cylinder 2 igensotad så den värmer inte som den ska. Men med gasolvärmning så startar den direkt. Snart är det dags att köra in den för i sommar så då ska jag plocka av tändkulorna och glasblästra dom inuti. Ska även montera i två nya glödstift, så sedan borde snabbstarten fungera som den ska också.

 

Tillbaka till Munktell´s klicka här!

 

 

 

Data på Bolinder-Munktell BM 10 1951

 

Chassienummer: 15737  Tidigare reg..nr: Y1302

 

Motor: Munktell´s W3 (2-cyl 2-takts tändkulemotor med elektrisk förvärmning)

 

Motoreffekt: 23hk/1200rpm

Cylindervolym: 1.4 L

 

Transmission/hastighet: 5fram/max 20km/h  1back/max 4km/h

 

Bränsletank: 35 L

 

Kylsystem: 9,5 L

 

Vikt: 1380kg


 

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer