Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

BM20

 

Munktell´s BM20 från 1950

 

bm20 075

bm20 077

 

 

Ja då har man slagit till och köpt en BM20 också. Den här har stått på Richard Öhman´s Traktormuseum i Helgum under flera år. Han har aldrig startat den, men den skulle enligt hörsägen vara i bra skick maskinellt.

Härom veckan köpte han en äldre BM20 med tryckluftstart och underliggande avgassystem. Han funderade då på att sälja ut den här eftersom han har tre stycken annars.

Efter att Richard startat upp den här så hörde vi att den går väldigt fint i motorn, så då var det bara att slå till och köpa den.

Det finns en hel front till den. Den som sitter på är sönderkapad tyvärr. Även hela elsystemet är intakt med 12v/24v omkopplaren kvar för startmotorn.

 

Här finns en liten film från första starten. Klicka här! (notera oljekaskaden som blåser ur avgasröret och blåser över stackarn på Victorn!)

Finns även en liten film från direkt efter starten. Går lugnt o fint! Klicka här! 

 

2/9 -09 Idag har jag beställt en ny fläktrem. Ska vara en B47 rem på den här. Skulle tro att den även passar på dom som bara har en 6 volts dynamo också. Sen bli de till o köpa en dunk glykol. Den rymmer en hel del den här pjäsen. Ska bara byta ut kylarslangarna innan ja fyller glykolen. Dom är väldigt torra o spruckna. Spännande att få starta upp den sen. Har bara haft igång den korta perioder eftersom vattenpumpen stått stilla. Men nu bli de nog en provtur på byn.

 

9/9-09 Nu så är remmen monterad (B47). Passade perfekt, spännaren hamnade precis på mitten. Jag passade också på att byta både övre och nedre kylarslangen eftersom dom såg rätt murkna ut. Jag har börjat gå igenom elsystemet inför starten. Kan ju vara skönt o slippa veva igång den. Fick tips av Staffan Jansson i Vallentuna att startmotor från Volvo D47 motorn passar rakt av på BM20. Den är på 12volt så man slipper det krånglande serieparallellrelät. Men jag ska se om mitt relä funkar så kan jag ju ha kvar orginalstarmotorn. Det är ju en äkta Hesselman så den borde ju fungera. Tyvärr så var kolen i generatorn obefintliga så jag har beställt nya ämnen. Får nog slipa in dom i mått så att dom passar. Söker även efter ett Hesselman laddrelä. Men dom verkar vara svåra att få tag i. Jag ska modifiera ett Boschrelä så länge så jag får fart på laddningen.

 

14/9-09 I kväll har jag kört en timme med BM20´n. Har fyllt glykol o gjort den klar inför vintern. Jag ska förvara den uppe på museet över vintern. Får fixa transport på den hem till våren. Som ni ser på bilden här ovan så blir man lite sotig i ansiktet av o köra tändkula :)

 

Här finns några filmer från första provturen. Film1 Film2 Film3 

Ursäkta skakningarna på Film2. De var lite svårt att styra o filma samtidigt. Styrningen går rätt trögt o måste smörjas upp i framvagnen.

 

30/11-09 I helgen har jag rengjort och målat alla lösa delar som ingår i kylaren. Cellpaketet har jag lämnat in för genomgång hos en kylarfirma i Långsele. Den läckte litegrann ur en cell så det känns bättre att fixa de helt istället för att hoppas på kylarcement. Som ni ser på bilderna så är det en rejäl pjäs i gjutjärn. Den har nog aldrig haft glykol i kylsystemet så det var rejält rostigt inuti. Nu är det mesta renskrapat och även motorn ska spolas ren i sommar. Sen ska det glykolfyllas för o slippa rosten i framtiden. Men systemet rymmer 25 liter så det blir till att handla glykol på stordunk. Kulören jag målat med är NCS 8010-G30Y. Hittade färgkoden på Ruben´s Hemsida, o den verkar stämma väl överens med den gamla färg som fanns kvar.

 

7/12-09 Är klar med kylaren så nu har jag lämnat alla målade delar till kylarfirman så att dom kan montera ihop den o provtrycka den.

Har tagit hem alla delar som ingår i Instrumenteringen och skall rengöra dessa o måla upp. Blev väldigt förvånad när vi skruva lös instrumentburken. Den är i gjutjärn!! Snacka om stabil traktor!!!

 

19/12-09 Idag har jag tillbringat dagen nere i källaren med att demontera instrumenteringen. Oj oj va allt var rostigt!!! Men med lite gammeldags miljöfarlig men effektiv rostlösare så har jag fått isär allt utan att nått gått sönder. Har sedan borstat bort all lös rost både på huset och instrumentplåten. Skall åka på jobbet och glasblästra allt så de blir en bra yta att lackera. Glädjande nog så fanns orginalnycklarna kvar. Dessa är sammanbundna med en kedja som i sin tur var fäst i en av skruvarna till instrumentplåten. Tydligen så har nån tidigare ägare varit rädd att mista dom. Dom är rejält rostiga, men blästring o lite silverfärg ska nog göra susen. Jag har förvisso nya orginalnycklar, men dom vill jag gärna spara till nästa projekt. Efter att ha rengjort allt så passade jag på att kontrollera funktionen på tändnings/belysningsbrytaren, startknapp och förvärmningsbrytare. Dessa funkade perfekt!

 

4/8-2013 Ja åren går o BM20n har mest stått stilla.. Men idag har jag monterat nya framdäck samt monterat dit den renoverade kylaren.. Tyvärr så fick vi skruva isär kylaren för att den var fel ihopmonterad från kylarfirman.. Sidobalkarna satt upp och ned.. Men efter att ha lossat alla M10skruvar som den är ihopskruvad med så var det lätt att vända sidorna rätt.. Tanken var att vi skulle starta upp den o fylla glykol men tiden räckte inte pga extraskruvningen på kylaren..

 

bm20 076

(skönt att ha nytt cellpaket i kylaren.. de gamla var skadat o läckte..)

 

bm20 078

(en stor kompis på 84ton i bakgrunden...)

 

 

 

Data på Bolinder-Munktell BM 20 1950

 

Chassienummer: 17540 

 

Motor: Munktell´s W7 (2-cyl 2-takts tändkulemotor med elektrisk förvärmning samt elektrisk start)

 

Motoreffekt: 41hk/1050rpm

Vridmoment: 29kpm/1000rpm

Cylindervolym: 5.3 L

 

Transmission/hastighet: 5fram/max 20.5km/h  1back/max 3km/h

 

Bränsletank: 75 L

 

Kylsystem: 22 L

 

Vikt: 2550kg

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer