Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

| BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

BM 200 Teddy

BM 200 Teddy från 1953


 

teddy 200 056

 

 

 

Detta är min BM 200 Teddy.

Bättre "lilltraktor" på gården får man leta efter. Köpte den hösten 2006 av en granne. Jag har känt till just den här Teddy´n i många år, men äntligen blev den min. Just det här exemplaret är så orginal man kan komma. Vill helst ha kvar så mycket orginaldetaljer som möjligt på mina traktorer.

Ville ha en Teddy just för att den har Austin A70 motorn. Den är enormt råstark o drar väldigt lite bensin. Samtidigt så är det kul att ha en grön som matchar min röda T25:a. Båda är faktiskt från 1953!

Teddyn används till mycket här på gården. Vintertid så har jag ett snöblad bak. Detta är ett utmärkt komplement till snöslungan som vi har på "nytraktorn", en SAME Taurus 60. Slungan fungerar inte bra vid blötsnö, och med dom vintrar vi har nu så är det mest bara blötsnö hela vintrarna.

Under sommaren så drar den allt från sopor till grus på släpkärran. Har även en lastbrygga att hänga på lyften vid mindre transporter.

Den är i ett bra bruksskick, så jag känner inte för att renovera den. Vill ha kvar den "rätta" patinan på den.

Har bytt alla oljor o filter, bytt glykol samt tänd detaljer. (samma oljefilter och tänd detaljer som Ferguson TE-A20!)

Sedan har jag fräschat upp ratten som var väldigt solbränd. Instrumenten byttes mot nya.

Ferguson TE-A20 instrument passar rakt av om nippeln på oljeröret byts mot en med 3/8"UNF utvändig gänga (finns hos Biltema)!

Tempmätaren passar direkt. Detta gäller även alla Volvo T20-T30 modeller! Mätarna finns hos Olssons i Ellös. Blev en snygg och klassisk lösning som ser rätt orginal ut.

Ljuddämparen är en Simon´s 2" universal som jag köpte på ortens bildelsaffär. 

När jag köpte den så var det nästan raka rör!!! Snacka om pip i öronen när jag körde hem den. Det är ett gott ryt i Austin 4:an vill jag lova.

 

Våren 2009 renoverade jag förgasaren. Detta gjorde underverk på motorgången och rekommenderas varm om du har en dålig förgasare. Läs om renoveringen här!

 

25/7-12 Teddyn har rullat på och fungerat som den ska. Men ett rasslande ljud har kommit mer och mer framtill i transmissionskåpan. Idag tog jag och plocka av front, huv samt kylaren. Efter att ha räknat ut hur transmissionskåpan var konstruerad så gick det lätt att lossa den. Och ja... felet syntes direkt. Kamkedjan hänger som en trasa runt dreven och har legat an mot insidan på transmissionskåpan därav rasslet.

 

bm200 002

(syns i överkant på inre kedjan att den är slak)

 

Jag ska beställa en ny kedja och hoppas på att den hjälper. Finns ingen spännare så antagligen räcker det med en fräsch kedja. Den som sitter i är väldigt sliten känns det som.

 

bm200 006

(själva transmissionskåpan samt vevaxelremskiva och nedre kylarrör)

 

Jag ska även passa på att byta kylare och fronten eftersom Teddyn är rullad för många år sedan. Hade turen att få tag i fina delar från en skrotad. Hela traktorn ska avfettas också för den är oerhört skitig runt motorn.

 

bm200 008

(kylaren ser bra ut men är skadad efter att Teddyn rullat för flera år sedan)

 

 

bm200 005

(otroligt lättmekade traktorer. Denna demontering tog 40minuter!)

 

bm200 007

(den buckliga fronten ska bytas ut mot en i bra skick)

 

12/7-2013 Äntligen har jag fått tid o möjlighet att montera nya drev o kamkedja på Teddyn. Har varit så mycke annat att den fått stå o vänta i nästan ett år. Men nu sitter dreven o kedjan på plats och kedjan har perfekt spänning nu. Var lite pilligt att få tillbaka kedjan för regulatorn för att den måste häktas på vevaxeldrevet innan de förs på vevaxeln. Men tillslut så kom allt på plats. Smörjplåtarna på kamaxeldrevet fick flyttas över från gamla drevet. Det följde med nitar att nita fast dom på nya drevet med..

 

teddy 200 041

(kedjor o drev på plats och allt är sprejat med klisterolja så att den smörjs innan oljan hinner fram)

 

teddy 200 043

(alla kåpor o skruvar på plats igen)

 

15/7-2013 Idag har jag skrapat ren motorn och avfettat den... Tror inte den här Teddyn varit tvättad sedan den lämnade BM i Eskilstuna 1953... Men under centimetertjocka lager av smuts så fanns de trots allt en orange (lite orange i alla fall) Austinmotor... Skönt att ha den ren innan kylare och karossplåtar skruvas på igen..

 

teddy 200 044

 

teddy 200 045

(ser bra mycket bättre ut efter en dag med skrapkniv, avfettning och vatten...)

 

16/7-2013 Till slut så blev det dags för premiärstart efter kamkedjebytet.. Men den ville inte alls tända när jag gnuggade på starten.. Blev till att byta alla tänddelar i fördelaren. Tur nog så hade jag köpt hem delar till Grållen som ja kunde ta sålänge. Men med nya tänddelar så startade den direkt! O nu spinner den som en katt! Synd bara att lagret på ingående axeln i växellådan är dåligt. Den rasslar illa på friläge men tystnar när ja frikopplar. Nu återstår bara att montera tillbaks fronten och huvdelarna.

 

teddy 200 046

(nytvättad kylarjalusi som får torka innan jag rullar ihop den)

 

teddy 200 048

(mycke grön och orangefärg som kom fram när ja tvättade av den)

 

teddy 200 049

(kul att den är helt orörd o komplett som den var när den var ny 1953!!)

 

20/7-2013 Blev uppehåll i regnandet så nu har ja äntligen kunnat skruva ihop Teddyn så att den är komplett igen. Har fått tag i en bra front samt båda huvarna. Den blev mycket bättre nu med dessa påmonterade. Upptäckte dock att mycket är snett på den efter voltningen för många år sedan... Men jag har lyckats rikta de mesta så att nu får den duga sålänge..

 

 

teddy 200 054

teddy 200 056

(blev skapligt rak med dom nya huvarna o fronten)

 

teddy 200 058

(lite lågt oljetryck vid varm motor men de går aldrig lägre än såhär som tur är)

 

teddy 200 057

(förarmiljö ala 1953...)

 

teddy 200 063

(KGK kompressor som hängt länge på Teddyn.. tror knappast slangen är tät numera...)

 

 

 

 

 


Data på BM200 Teddy 1953

Motor: Austin A70 (helbensin utförande)

Effekt: 32hk/2000rpm

Slagvolym: 2.2 L

Kompression: 5.6kgm

Oljerymd (motor): 8 L (inkl renare)

Kylvätskerymd: 11 L

Bränsletankar: huvud 45 L reserv 4 L

 

 


Copyright©2010traktorveteraner.se


 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer