Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

BM 230

BM230 Victor från 1956

 

Bilder tagna av: Mari-Anne Kihlgren/ Egna foton och filmer.

 

 

victor 066

victor 065

 

 

I bland får man tips som man bara måste kolla upp!! Fick reda på att en bekant köpt en Volvo T230. Med den traktorn följde en reservdels BM230. Han tänkte plocka ner BM230'n och sälja delarna som han inte själv behövde. Men jag lyckades få köpa allt i en klump för en mycke billig penning. Jag har ju en röd T230 redan så det vore ju matchande med en grön också... Den är delvis nerplockad redan men jag får med alla delar så den är komplett förutom bakskärmarna. Men jag har skärmar från en Volvo T25:a liggande som får duga sålänge. Det här blev ju ett hastigt köp så till att börja med så ska den bara plockas ihop i väntan på genomgång. Motorn går att vrida men tar stopp på knappa varvet. Antar att en ventil står öppen. Den är inte körd med på massor av år så jag räknar med att få renovera motorn. Bromsar och växellåda fungerar.

 

 

victor 002

(Fyndskicket, nermonterad för skrotning)

 

victor 011

(Redo att lastas på trailern)

 

victor 014

(Röda huvarna tillhör inte den här Victorn)

 

victor 016

(En tidig 56:a enligt papperen från BM)

 

 

victor 007

(Plåtdetaljerna har klarat sig bra. Lite solbrända bara)

 

 

20/8-2012 Hämtade plåtdetaljerna till Victorn igår kväll. Har passat på att rikta fronten lite nertill idag innan jag åkte på jobbet. Men tur nog så är både BM och DIESEL emblemen hela så dom var bara att montera tillbaka.

Märks att den stått ute i många år. Riktigt rejält solbränd.

I fredags fick jag hjälp av Evert Forsström att frakta upp Victorn till Överammer där vi ska skruva ihop den och serva upp den. Nyfikna som vi var så plockades topplocket och trågplattan bort för att vi skulle hitta vad som gjorde att motorn inte gick ett helt varv runt. Och det var som tur var ett litet fel. Avgasventilen på bakre cylindern stod öppen så rost och sot hade åkt ner med tiden. Det var bara att borsta av kolvtoppen så gick motorn runt hur fint som helst. Nu har jag beställt vevlager, ringar och sotningssats hos Olssons. Lika bra att byta ringar och lager när vi ändå har öppnat motorn. Fodren ser bra ut och har inte så allvarliga vändkanter så dessa ska bara henas och rengöras.

Har även haft turen att få tag i en startmotor till den. En bekant på Facebook hade en liggande som han bytt ut. Ska se om jag kan serva upp den o få fart på den. Den är av den äldre typen utan jordanslutning, precis som det ska vara på en 56:a.

 

victor 018

(Fronten blev jag rätt nöjd med efter lite riktning o plåtknackning)

 

victor 010

(Härlig patina. Men dekalerna syns lite ändå)

 

 

20/8-2012 Startmotorn är genomgången nu. Kontakytorna var väldigt brända, men jag har planfilat dom så att ytorna linjerar och har fått full area. Fick lov att shimsa kontaktblecken lika mycket som jag filade bort så att slaglängden på solenoiden ska räcka. Putsade även kollektorn och rengjorde spåren i den. Den fick även en rejäl omgång med olja eftersom den kärvade på glidaxeln. Lamellpaketet i den måste bytas. De är som vanligt spräckt. Men jag ska försöka köra den som det är så länge. Kåpan över solenoiden är lite bucklig så den ska jag också snygga till lite.

 

victor 019

(Planfilad och shimsad kontaktor)

 

Har även lagat det spräckta grenröret. En kollega på jobbet är duktig på att svetsa gjutjärn så han svetsade igen sprickan och lyckade rikta de lite. Kollade tätytorna på planskivan innan de till slut fick några lager värmebeständig silverfärg.

 

victor 021

(Svetsat, blästrat och målat. Nu borde de hålla många år till)

 

 

24/8-2012 I kväll åkte jag upp till Överammer där Victorn står. Har fått hem en "godislåda" från OIE med lite småplock till den. Åke och jag har plockat ur kolvarna för att se hur konditionen på ringar och foder är. Ringarna var ju som väntat av och fodren har rejäla vändkanter plus skador av rost efter vatten som stått i cylindrarna. Efter lite funderande så gick en ny beställning till OIE om två nya foder m tätningar. Ingen ide att fortsätta renoveringen med så dåliga foder.

 

 

victor 028

(Här ser man tydligt rostangreppet och ovan de så är en rejäl vändkant)

 

victor 026

(Jag körde en stund med heningsverktyget för att lättare kunna se hur slitna fodren var)

 

 

När det blev stopp på skruvningen i motorn så passade vi i stället på att riva ur ventilerna i toppen och slipa in dom med lite pasta. Får hoppas att dom är täta nu. Sätena såg bra ut så någon mer genomgång av toppen får vara så länge. Jag ska sätta ihop två spridare och provtrycka för att ha med när det blir dags för start. Vet inte i vilken kondition dom som sitter i har.

 

victor 030

(Med en kedja o en vantskruv från jordbruksdraget går det att lossa knastren så att ventilerna lossar)

 

 

Dessa lådor är alltid lika välkomna!! Lite lager, ringar, packningar, filter,mm. Men en ny låda är beställd med 2st foder m tätningar.

 

victor 022

(Traktorgodis)

 

14/9-2012 I kväll har jag varit upp och skruvat lite Victor igen. Regnet har öst ner hela dagen så det var tur att Victorn kunde rullas in i verkstan. Åke har hjälpt mig att byta fodren som var dåliga. Även kolvarna har tvättats rena och försetts med nya ringar. Tyvärr kunde vi inte montera kolvarna i motorn pga att den kolvringskompressor jag tagit med var i klenaste laget. Men gamla fodren demonterades och blocket tvättades rent på insidan där många års avlagringar låg på botten i kylvätskekanalerna.

 

victor 031

(nystädat block!)

 

victor 033

(färdigt att montera nya foder)

 

victor 036

victor 035

(blankt och fint igen i cylindrarna)

 

 

29/9-2012 Det har inte hänt så mycket med Victorn på några veckor. Jag har pysslat med att städa ur ladugården inför renoveringen som snart drar igång. Ska bli skönt att få till maskinhall av den så att traktorerna kan stå inne. Men sedan ja skrev sist så har Åke monterat kolvarna och nya vevlager. Så nästa steg är nu att rengöra trågplattan och montera den plus att toppen ska dras fast med moment. Sen kommer ju den trevliga uppstarten. Imorgon ska jag hämta 20L olja. Jag har köpt SAE 30 rak olja. Denna olja är mycket bra när fodren ska köras in. Använde samma i förra Victorn med gott resultat.

 

 

Jag har fått tag i en originalgenerator m sladdar och relä. Och idag har jag plockat isär generatorn för att kolla hur den mår. Lagren är slut och ena kolets anslutningshärva är av så nya kol och lager är beställda.

 

victor 038

(en aning slut lager. heter 6203-2RS C3)

 

victor 041

(minuskolets ena fläta är av. kolen ska vara 22x6x25 b,t,h)

 

Reläet verkar vara i bra skick så det har jag bara rengjort utvändigt. Ska komplettera med lite nya anslutningsskruvar bara. Senare ska jag öppna de och fila brytarna lite så att det är bra kontakt. Kabelhärvan mellan relä och generator är helt felfri så den har bara torkats ren.

 

victor 042

(Bosch 16Amp)

 

victor 040

(kolhållare och fjädrar var väldigt fina. ska bara rengöras lite)

 

victor 039

(kollektorn ska svarvas och få spåren rensade)

 

victor 037

(i väntan på reservdelar. inte många delar i en likströmsgenerator)

 

Jag har även skickat in ansökan om Ursprungskontroll på Victorn. Och för några dagar sedan fick jag kontrollen godkänd. Så när Victorn är fixad och fullt körklar så ska jag in till Östersund och registreringsbesikta den. Sedan får jag nya reg..papper på den så att den blir laglig i trafiken. Tack vare att den aldrig blivit skrotad utan bara fallit ur registret 1972 så var det inga problem att få kontrollen godkänd. Transportstyrelsen kräver bara en kopia på köpekvittot plus kopia på gamla reg..beviset för Z2333.

 

6/10-2012 Regnet har öst ner hela dagen och förkylningen är inte helt bra än så de fick bli en lugn dag i garaget. Fick ju hem nya lager och kol till generatorn i veckan så det fick bli generatorrenovering.

 

Första steget var att dra loss gamla lagren med en avdragare. Sedan var det bara till o börja rengöra delarna från rost och koldamm som satt igen hela generatorn.

Nästa steg var att fixa till den blånerade och slitna kollektorn. Då är man ju glad över att ha en svarv hemma i garaget. Bara att spänna upp hela axeln och ta ett litet svarvskär så att ytan blir slät igen. Sedan avslutar jag alltid med lite fint slippapper för att bryta svarvytan.

 

victor 044

(perfekt med en svarv i garaget när man fixar gamla generatorer)

 

Efter att kollektorn fått en fin yta så ska man rensa ur spåren i den med udden på en kniv. Detta för att få bort allt ledande material som förstör effekten på generatorn. Sedan blåser ja ur hela rotorn med tryckluft för att få ur allt koppardamm från kollektorn och dammet från kolen. Bra att luften kan passera o kyla lindningarna när generatorn får jobba.

 

victor 045

(dom tre djupa reporna längst till höger får vara. annars försvinner så mycket av materialet)

 

Efter de så är de dags att trä tillbaka distansringen och lagerplåten på remskivesidan innan man pressar på lagret på den sidan. Jag brukar använda pinolen i stöddockan på svarven för att pressa på lagren. Se till att pressa på den del av lagret som går tungt. I detta fall så är det ju inre banan som glider på axeln. Då pressar jag på just inre banan för att inte skada lagret.

 

victor 047

(här är även bakre lagret på plats)

 

När lagren är på plats så trär jag på distansringen som ligger mellan främre lagret och remskivan innan jag sen trycker dit och skruvar fast främre gaveln med dom tre skruvarna i lagerplattan. Lägg gärna på lite kopparpasta på alla skruvar så lossar dom bättre nästa gång!! När gaveln sitter monterad så är det dags för woodruff-kilen och slutligen remskivan.

 

victor 049

(halva generatorn är klar)

 

Statorhuset brukar jag försiktigt skrapa ur med en liten slö kniv så att kolrester och eventuellt fettrester från lagren försvinner. Man kan även borsta lite med en smal stålborste men akta dom tunna ledarna som går mellan statorhalvorna!! Avslutar alltid även här med att blåsa ur damm o skrot med tryckluften. Passade på att lägga en tunn skyddsslang på plusledaren till statorn. Den var lite sliten i höljet. Sedan är det bara att trä statorhuset över rotorn och pressa ihop mot frontgaveln. Se till att styrklacken hamnar i urtaget på gaveln! Bakre gaveln med kolhållare pressas sedan på plats mot statorhuset och även den har en styrklack som ska passas in. Se till att statorns plusledare hamnar vid skruvanslutningen på pluskolets hållare!

 

victor 050

(bakre gaveln på plats och det är bara att montera dom nya kolen. mått på kolen 22x6x25 b,t,h)

 

När kolen sitter på plats och anslutningarna är åtdragna så brukar jag koppla upp den mot ett batteri och "köra in kolen" genom att köra den som motor en 15min ungefär. Då får kolen en chans att slita in sig något innan dom skall till att leverera effekt under laddning i traktorn. Plus från batteriet kopplas till D+ anslutningen och minus kopplas till stommen. Sedan ska en sladdstump anslutas mellan DF och stommen så att lindningen magnetiseras. Annars står bara rotorn och blir varm utan att axeln snurrar.

 

victor 051

(inkörning av kolen. snurrar så fint som motor. skulle axeln rotera knyckigt och vilja stanna på vissa ställen under ett varv så är rotorlindningen bränd och måste lindas om)

 

En filmsnutt från testkörningen. Film

 

Slutligen skruvade jag av kåpan på laddningsrelät för att kolla över kontaktytorna som brukar bli brända. Men vad som mötte mig var ett brunt inferno av gravrost!!! Verkar som att både generator och relä varit oskyddade utomhus. Men efter en rejäl rengöring av samtliga delar i relät samt slipning av alla kontaktytor så smordes det upp och locket skruvades tillbaka. Ja får se om det funkar annars har jag fler originalrelän på hyllan.

 

victor 053

(generator och relä redo att monteras i Victorn)

 

21/10-2012 Efter att ha trampat i lera och byggstädat halva dagen så unnade jag mig en stunds avkoppling i garaget. I veckan så har reservdelarna till startmotorn kommit. Därför fick den åka upp i skruvstycket för demontering. Kåpan över kontaktorhuset är buckligt så att de ska jag ta med på jobbet och försöka rikta till. Sen plockade jag ur den brända kontaktorn.

 

victor 054

(demonterad kontaktor. då blir det gott om plats att putsa kollektorn)

 

Passade då på att putsa av kollektorn samt skrapa rent spåren mellan segmenten med en knivspets. Kolen är fina och inte mycket slitna så att dom får sitta kvar. Kontaktorn fyndade jag på Tradera men den passade väldigt bra trots att det inte är Bosch utan nån piratdetalj. Får väl hoppas att den håller ändå...

 

victor 056

(nya kontaktorn på plats och samtliga sladdar anslutna)

 

Dessa glidankarstartmotorer är lite speciella men verkar hålla i evighet om man sköter om dom. Det gäller att se till att alla leder löper lätt annars så vill inte starten fungera. Men jag smörjde alla löpande delar m lite kopparpasta så nu slår den till finfint.

 

victor 057

(många rörliga delar på dessa..)

 

En liten filmsnutt på testkörningen efter kontaktorbytet. Film.

 

24/7-2013 Äntligen så är framaxeln bytt på Victorn! Hade turen att få tag i en osliten axel m tillbehör från en T24:a. Så nu är styrningen jättestadig och utan glapp.. Rätta axeln till den här Victorn hade ju tagits till en annan T230... Även andra delar har plockats av den tyvärr... Men jag har fått tag i de mesta nu så att det kan bli en komplett traktor igen..

 

victor 061

(efter lite bök så kom gamla axeln bort... var svetsat lite både här o där...)

 

victor 063

( o så var den nya axeln på plats... med nysmorda leder o hjulnav)

 

victor 067

( och såhär blev det med karossen påskruvad...)

 

En liten filmsnutt på Victorn från idag.. Motorn går fint nu men tyvärr så rasslar locket på ljuddämparen o förstörde motorljudet... Klicka här! 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Data på BM230 Victor 1956

Chassienummer: 2348 Regnummer: Z2333

Motor: Bolinder Diesel Typ:1052 

Effekt: 29hk/1700rpm (31hk/2000rpm)

Vridmoment: 14.5kpm/800rpm

Slagvolym: 2.24 L

Kompression: 16.5kgm

Oljerymd (motor): 8.5 L (inkl renare)

Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)

Kylvätskerymd: 9 L

Bränsletank: 50 L

 

 

 

 

Copyright©2012traktorveteraner.se

 

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer