Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

Ferguson 35

Massey-Ferguson FE35 Special från 1958

 

 

mf35 001

mf35 002

dsc00183

Ferguson som den ser ut idag samt fyndskicket på undre bilden.

 

 

Ja då har man blivit ägare till en Ferguson FE 35 Special. Det är en 58:a med den fyrcylindriga 23C dieselmotorn. Traktorn bytte jag åt mig mot en Land-Rover som jag haft stående på gården i många år. Ferguson är i ett gott bruksskick och ska bara servas upp lite och gås igenom. Tänkte ha den helt öppen precis som dom kom hit till Sverige på 50-talet. Möjligen om jag får tag i en Trimabåge att jag monterar en sådan. Motorn går väldigt fint men ventilerar lite i vevhuset. Är nog lite sliten men den är fullt stark och någorlunda lättstartad så jag ska lämna den helt orörd. Mer bilder kommer när vädret tillåter!

 

23/7-11 Idag har de varit tryckande hett så det har inte gått göra så mycket. Men jag passade på att lossa glödtiften för rengöring och funktionskontroll. Tre stycken var riktiga, men det fjärde gav lite felande ohm-värde så jag ska beställa fyra nya stift så att dom är helt okej. Ska även beställa en avgaskrök till grenröret samt en ny ljuddämpare med tillhörande lock o klammer. Det som sitter på den är modifierat för att passa med lastarfästet och ligger an mot huven. Sen är dämparen helt tom inuti så den mullrar en del. Även oljetrycksmätaren ska bytas för att den gamla fungerar inte. Har mätt trycket med en separat mätare och det är bra som tur är. Sedan ska generatorn renoveras. Den som sitter på 35:an är en Bosch växelströmsgenerator på 35amp och kommer från en tidig Saab V4. Men tyvärr glöder laddningslampan så diodbryggan mår nog inte så bra.  

 

15/8-11 Nu så har 35an fått nya glödstift och nytt elsystem inklusive renoverad generator. Nu startar den snällt på glödstiften och man slipper snapsa den med startgas för att den ska starta. Även en ny oljetrycksmätare är monterad och man kan konstatera att det är en Ferguson! Vid kallstart är oljetrycket för högt och vid tomgång på varm motor så är det väldigt lågt. Men motorn går väldigt fint så jag ska inte röra den än på ett tag. Ferguson är en väldigt smidig och behändig traktor. Har för tillfället betesputsen på den och den funkar kanon eftersom det är dubbelkoppling på traktorn. Bågen har jag plockat av för att den passade inte till traktorn tyckte jag. Nu ser den mera ut som den gjorde när den kom från England -58. I´ve allways loved the British Style!!

 

14/4-12 Ja 35:an snurrar på hur bra som helst även i år. Batteriet har suttit i över vintern men det var bara att glöda i 30sek så starta den direkt. Just nu står den i carporten och jag försöker lossa ratten på den. Har fått tag i en fräschare ratt som jag ska montera. Tyvärr så sitter ratten så in i norden... Har lånat en riktig rattavdragere som nu sitter i spänn sedan en vecka tillbaka. Får hoppas att den hoppar loss snart. Har även köpt ny insats till sitsen eftersom originalet var trasigt och blev blött i stoppningen. Som allt annat till Brittiska fordon så var de väldigt billiga priser!!!

 

2012-03-27_17-16-28_281

Precis uppstartad efter vintervilan våren 2012.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Data på Massey-Ferguson FE35 Special 1958

Chassienummer: SDM82104 Regnummer: BNY735

Motor: Standard-Diesel Typ: 23C 

Effekt: 37hk/2000rpm 

Vridmoment: 13.4kpm/1620rpm

Slagvolym: 2.26 L

Kompression: 20kgm

Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)

Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)

Kylvätskerymd: 10.3 L

Bränsletank: 39 L

 

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer