Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | T21 | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

Ford 8N

Ford 8N från 1947 "Grållen's Farfar"

Den 25/10-2014 var jag till Borlänge o mötte upp en bekant för att byta åt mig denna Ford 8N mot en Munktell's BM20 som jag haft stående i några år...

Jag har sökt en 8N länge men nu har jag fått tag i denna i Norge där dom var rätt vanliga. Här i Sverige så såldes bara nått enstaka exemplar. 8N är ett samarbete mellan Henry Ford och Harry Ferguson. Dom byggdes vid Ford Motor Company i Dearborn USA, från juli 1947 till 1953. Föregångarna hette 9N och 2N. Just 2N fick stå som modell när Harry Ferguson började bygga Ferguson TE-20 hemma i England 1946..

IMG_2737.JPG

IMG_2736-2.JPG

IMG_2672.JPG

(Grållen's Farfar helt enkelt...)

Att det var denna traktor som Harry Ferguson kopierade när han ritade TE-20 Grållen kan inte förnekas... Det blev flertalet tvister om patenträtter mellan Ford och Ferguson men ingen kom någon vart med de hela..

Motorn är en "halv" Flathead, alltså byggd av samma delar som den klassiska Flathead V8:an som satt i Ford från 1932.. Växellådan bygger kring delar från A-Fordens växellåda.. Den har även den klassiska "bläckfisken", den frontmonterade fördelaren som drivs direkt av kamaxeln framtill på bröstkåpan.

IMG_2671.JPGIMG_2669.JPG

Motorn är en "halv" Flathead, alltså byggd av samma delar som den klassiska Flathead V8:an som satt i Ford från 1932.. Växellådan bygger kring delar från A-Fordens växellåda.. Den har även den klassiska "bläckfisken", den frontmonterade fördelaren som drivs direkt av kamaxeln framtill på bröstkåpan.

5/11-2014 I kväll så blev det renovering av fördelaren. Köpte två servicekit från Usa för tändsystemet och för förgasaren.. Man lossar hela fördelaren med två skruvar från transmissionskåpan och sen är den enkel att fixa med.. Rev isär allt och insåg att de mesta var väldigt smutsigt och slitet..

IMG_2677.JPG

(lätt att jobba med på verkstadsbänken)

Med fördelaren i delar så var det bara till att rengöra och smörja upp bla fördelaraxeln och tändförställningsvikterna.. Kondensatorn var nått hemmasmide och satt knappt fast.. Och brytarna var väldigt brända..

IMG_2679.JPG

(alla delar i en 8N-fördelare)

IMG_2680.JPG

(fördelaraxeln med tändförställningsvikterna)

IMG_2682.JPG

(nya delar från Usa)

IMG_2683.JPG

(ihopmonterad med nya delar och färdig att monteras på motorn igen)

När jag för några år sedan bytte motor i Duetten så köpte jag på mig mycke delar på marknader. Bla diverse tändstift. I den lådan hittade jag fyra NOS Bosch W175T3 stift som visade sig passa utmärkt i den här Forden.. Är ju en sidventilare och dom har väldigt korta stift.

IMG_2707.JPG

(gamla Bosch W175T3 med släta skaft passar fint på denna motor)

17/11-2014 Blev klar med reparationen av ratten i kväll så att jag kunde börja slipa spacklet. Grundade först i sprickorna med lim för att låsa sprickorna. Resultatet blev inte helt 100% men det får duga tills vidare.. Får finputsa lite senare när det blir dags för lack på hela traktorn.

IMG_2704.JPG

(påbörjat med första lagret matt svartfärg)

Medans färgen torkade mellan lagren så passade jag på att demontera motståndet till tändspolen. Det sitter bakom instrumentpanelen med två skruvar. Dessa satt nått våldsamt men med lite krypolja och milt våld så lossade det.. Motståndet är trasigt så tidigare ägare har kopplat förbi de, med följd att tändspolen brunnit..

IMG_2722.JPG

(motståndet till tändspolen)

Plockade även bort både ampere och oljetrycksmätaren eftersom båda är trasiga. Nya mätare är på väg från Usa. Rengjorde även tryckröret till mätaren.

IMG_2705.JPG

(det mesta är demonterat så nu ska dom gamla spruckna sladdarna också bort)

Fick tag i ett NOS tändningslås på Ebay från Usa. Är ett gammalt Briggs&Stratton lås nytt i kartong. Provmonterade det o de passade direkt i hålet. O sladdarna på låset har rätt färgmärkning enligt schemat.. KUL!!!

CAM00696.jpgCAM00698.jpg

(Briggs&Stratton original tändningslås NOS)

21/11-2014 I väntan på delar från Usa så gav jag mig på förgasaren ikväll. Den har läckt rätt duktigt och bensinångorna har varit starka nere i verkstan.. Den var både smutsig och glapp så renoveringen är nödvändig. Började med att haka loss stagen för choke och gasspjäll. Sedan lossas bränsleröret och förgasaren kan skruvas loss från insuget.

IMG_2709.JPG

(en rejält sliten och smutsig Marvel-Schebler TSX)

IMG_2719.JPG

(ska passa på att rengöra bakom förgasaren innan återmontering. regulatorn nere till höger)

Flottörhuset var fullt med rostsörja och packningen sprucken. Spjällaxeln glappar rejält och tätningen runt den är stenhård.. Märks att den stått i flera år innan jag fick tag i den. Gammal bensin blandad med kondens är inte så bra att ha i förgasarna...

IMG_2713-2.JPG

(delarna som finns i förgasaren, allt utom chokespjället. halsringen är i rullsvarvad mässing)

Körde förgasarkroppen i Ultraljudstvätten under 30min. Blev genast renare och alla kanaler renspolade pga ultraljudsvågorna som blåser ur luften i alla fickor o kanaler.. Temperaturen är ca 30gr vilket är lämpligt för tvätteffekten.

IMG_2717.JPG

IMG_2718.JPG(tvättad och renblåst förgasare. har även filat tätytorna plana på den)

IMG_2715.JPG

(repsatsen från usa innehåller allt i förgasaren)

23/11-2014 Idag så har jag gjort klart förgasaren. Allt är rengjort och dom nya delarna monterade. Var lite problem med packboxen till gasspjällets axel. Den blev lite tajt när låsbrickan trycktes på plats. Men lite "motionering" och smörjning så gick det till sig.. Den är då helt tät nu i alla fall!!!

CAM00714.jpg

(halsring i mässing som blev blank efter lite Autosolpolering)

CAM00715.jpg

(en 7mm borr användes som tolk när jag justerade in flottörhöjden. ska vara 6.35mm plus packningen)

IMG_2723.JPGIMG_2725.JPG

(färdig förgasare redo att monteras på traktorn)

Passade på att rengöra motorblocket innanför förgasaren också innan montering. Även chokereglaget och reglagen från regulatorn rengjordes och smörjdes upp. Lite trångt sen när förgasaren är på plats igen.

IMG_2739.JPG

(monterat o klart och med en ny slang till luftröret)

25/11-2014 Fick hem dom nya mätarna idag från Usa. Ser väldigt bra ut och är väldigt lika originalen. Tyvärr så var det en annan gänga på anslutningen bak på oljetrycksmätaren så ett nytt tryckrör fick tillverkas. Men nu hoppas jag att allt ska vara tätt..

IMG_2733.JPGCAM00720.jpg

(riktigt nöjd med dom nya mätarna)

28/11-2014 Ledig fredag idag så att det blev några timmar nere i verkstan. Fick äntligen hem motståndet till tändspolen idag från Usa så jag började med att montera det och fixa till elsystemet lite. Blir nog att jag spar dom delar som är friska på elsystemet och bara byter ut kablarna till belysningen som kräver mer effekt..

IMG_2735.JPG

(nytt förkopplingsmotstånd till tändspolen)

CAM00728.jpg

(motståndet på plats och inkopplat. tändningslåset nere till höger)

När allt var kopplat o klart så startade jag motorn för att se så att allt stämde.. Tyvärr så blev det bara en kort provtur pga smuts i tanken som sätter igen bränslekranen.. Men en liten tur blev det så nu vet jag att jag har en fungerande Ford 8N i samlingen...

29/11-2014 Tanken visade sig vara full med rostflagor och grums så under kvällen lossade jag och lyfte bort huven och tanken. Tanken sitter ju fast uppe i huven så den är lite krånglig att lyfta bort på en person, men tjurigast vinner...... Huven sitter skruvad med fyra stycken 3/8" skruvar vid instrumentpanelen samt två stycken 1/2" skruvar nere på kylarfästet under kylaren. Dom kommer man åt om man fäller fram det öppningsbara grillgallret.

CAM00733.jpg

(blev genast så mycket enklare att komma åt allt...)

CAM00726.jpg

(en sidventilare är inte så hög...)

CAM00724.jpg

(Ford's klassiska rör för tändkablarna samt ett signalhorn av fabrikatet "KLAXTON")

4/12-2014 Inte blivit så mycket tid nere i verkstan sista dagarna men tanken är lossad från huven och har stått fylld med citronsyrelösning så att rostfläckarna skulle släppa från plåten.. Har även rengjort huvens insida och tagit upp hålen för originallyktorna. Satt nått annat monterat på denna förut och hålen var igenlagda..

IMG_2757-2.JPG

(så ser tanken ut på en Ford 8N)

IMG_2776.JPG

(original Sealed-Beam framlyktor på plats igen)

6/12-2014 Idag så har jag gått igenom generatorn så att den ska ladda riktigt. Provkörde den som motor och den snurrade som den skulle så det kändes skönt.. Sedan plockade jag isär den och allt har rengjorts. Lösa delar utom rotorn o statorn har körts i Ultraljudstvätten. Kollektorn var lite bränd så jag satte upp den i svarven och putsade ren den med smärgelduk.. Sedan spårades den så att allt koldamm försvann mellan kollektorplattorna. Kol och kolhållare var i mycket gott skick så de var bara att rengöra och återmontera.

IMG_2768.JPG

(putsad o spårad kollektor)

IMG_2762.JPG

(kolhållaren med tre kol. det tredje är ställbart från utsidan via kuggen för att justera effekten)

IMG_2767.JPG

(här justeras effekten på generatorn. HIGH på vintern och LOW på sommaren för att skona batteriet)

IMG_2764.JPG

(FORD märkte alla sina detaljer så att man visste vad som var original)

IMG_2773.JPG

(färdig att återmonteras bara jag får hem nya fläktremmen)

22/12-2014 Inte blivit så mycke tid i verkstan sista veckorna men jag har monterat tillbaka den rengjorda tanken i huven och även fått hjälp att lyfta på huven igen.. Lite bökigt när man ska trä huven över kylaren o sen släppa den rakt ner så att den passar mot instrumentbrädan samtidigt..

Idag har jag tillverkat ett nytt bränslerör eftersom de gamla var krokigt och konorna i anslutningarna var slitna.. Jag tillverkade röret av 5/16" kopparrör och pressade konorna med koningsverktyget som man gör bromsrör med.. Bytte även den läckande bränslekranen.

DSC_0023.JPG

(nytillverkat bränslerör)

DSC_0025.JPG

(ny kran monterad samt nya bränsleröret)

DSC_0024.JPG

(nu hoppas jag att det ska vara tätt)

Jag har fått hem den nya fläktremmen också. Det är en B44 rem men jag tror att en B43 skulle passa ännu bättre.. Men B44 får duga så länge.. Skulle ha monterat den innan huven kom på men det gick nu också fast det är lite trångt...

____________________________________________________________________________________________________

Data på Ford 8N från 1947

Chassienummer: *8N*23248*

Motor: Ford 4cyl Flathead Type: L

Effekt: 27hk/2000rpm 

Slagvolym: 1.96 L / 119.7 cu.in

Kompression: 6.0 kgm

Oljerymd (motor): 5.7 L / 6 qts

Oljetryck: 1.86 kg / 27 pounds per sq inch vid 1500rpm (vid varm motor)

Kylvätskerymd: 11.3 L / 12 qts

Bränsletank: 37.8 L / 10 gallon

Vikt: 1094 kg /2410 lbs (pounds)

 

Copyright©2014traktorveteraner.se

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer