Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

Traktorpulling Flykälen 2009 | Blandade bilder | Traktorsamlare från Norge |

 

 

Hemek Pirat

Hemek Pirat från 1969. Byggd av Hede Mekaniska i Hede.

 

 

 

bild 087

 

Så här ser den ut hösten 2010

 

hemek_pirat_-69 leverans

 

Så här såg den ut 1969 när den lämnade Hemek fabriken i Hede

 

 

 

Det här är en av Hemek´s mer ovanliga modeller. Många av dom som kört i skogen på 70-talet har aldrig hört talas om en Pirat. Vi antar att den tillverkats i bara 11 exemplar. Piraten ni ser här på bilderna ägs numera av Richard´s Traktor o Maskinmuseum i Helgum (RTM).

 

Richard köpte den av Sigvard och Ing-Britt Nilsson i Köttsjön utanför Stugun. Sigvard har haft två stycken Pirater. Den första som han köpte hade original Robsondrift på vagnen, men den här senare Piraten har Boggielådor med drift på vagnen. Richard köpte även den första Piraten, men den är delvis nedmonterad fast någorlunda komplett.

 

 Piraterna byggdes med Robsondrift och har samma vagn som den mer kända Hemek 600 Alldrive som byggde på BM600:an under samma tidsperiod. Piraten var en väldigt moderna Skotare. Hemek ville komma ifrån byggnadssättet att använda en vanlig traktor som stomme. 

Byggnadsprincipen på Pirat är ju nästan den samma som idag med ramstyrning. Drivmaskinen byggdes kring delar från Volvos Lastbil F86/N86. Detta gav då den nyutvecklade D70A motorn samt en modern växellåda med 4+4+2 växlar. En fördelningslåda lämnade kraften till drivmaskinen plus Robsonrullarna.

 

Den här Piraten såldes ny till Skogsåkaren Gunnar Grinde i Hede. Grinde berättar att han var mycket nöjd med Piraten men fick genast problem med Robsondriften. Därför byggde Hemek om just denna Pirat med boggielådor för bättre grepp i markerna. Med Robsondrift fick drivhjulen fram ta mycket av kraften från motorn vilket resulterade i en havererad fördelningslåda. Sedan Piraten byggts om så fungerade den utmärkt enligt Grinde. Piraten var oerhört stark och kunde oftast köras på lågt varvtal med tunga lass. Ibland även stora överlass!!

1969 slutade Volvo att leverera drivlinor till Hemek vilka då fick se sig om efter andra leverantörer. Man föll för Engelskbyggda Muir-Hill 101. Detta var en stabil traktor med Fords 6 cylidriga 127hk Industrimotor. Man byggde två exemplar på Muir-Hill 101, men insåg snabbt att detta inte fungerade tillfredsställande. Vid fullt lass trycktes bakdelen på traktorn ner och styrande framhjulen lyfte vilket gjorde att man bara hade den minimala ramstyrningen på plus/minus 40grader att tillgå. Därför blev Muir-Hill Piraten oerhört svårmanövrerad. Efter detta så lades Piraterna ned och man började satsa på nya modeller som den kommande 9111.

 

Sigvard Nilsson har idag svårt att röra sig efter en tids sjukdom, men jag hoppas han kan glädja sig åt att hans gamle vän o arbetskamrat Piraten lever vidare och får visa upp sig på Richard´s Traktor o Maskinmuseum i Helgum.

 

En film från första starten efter några års vila. Film1 (film: Marianne Kihlgren)

 

Första provturen. Film2

 

Piraten backar upp på Trailern. Film3(film: Marianne Kihlgren)

 

 

Data på Hemek Pirat årsmodell 1968

Motor: Volvo D70A (6 cylindrig direktinsprutad 4 taktsdiesel)

Effekt: 140hk SMMT/1200rpm

Slagvolym: 6.73 L

Vikt: 8000 kg 

Lastkapacitet: 10000 kg i terräng och 15000 kg efter väg

Växellåda: Volvo R50 8+2 med fördelningslåda och tryckluftsassisterade diffbromsar separat på drivenhet och vagn

Bromsar: Tryckluftsassisterade skivbromsar verkande på alla 6 hjul

Hydraulik: Vickers 25V 14A Kugghjulspump + Sunfab kolvpump på sammalagt 154 L/min arbetstryck: 200 kp

Hydraultank: 145 L

Kran: Jonsered Jet 6 (idag utbytt till Cranab 5000)

Däck: 15-34 14PR (drivenhet)  14-24 12PR (vagn)

Tillverkat antal: 9st på Volvokomponenter

 

Data på Hemek 101 Pirat årsmodell 1969

Motor: Ford 2704E (6 cylindrig direktinsprutad 4 taktsdiesel)

Effekt: 127hk /1600rpm

Slagvolym: 5.95 L

Vikt: 10250kg 

Lastkapacitet: 15000 kg 

Växellåda: Ford 8+2 med fördelningslåda

Bromsar: Hydraulisk skivbroms i oljebad  med separat hydraylisk broms på vagnen. Mekanisk parkeringsbroms på traktordelen.

Kran:  Hiab 178 eller Tico K550 enligt önskemål

Bomlängd: Hiab: 6.7m  Tico: 6.5m

Däck: 16.9-34 10PR (alt 1400-24 12PR) (traktor) 17.5-25 12PR (vagn)

Tillverkat antal: 2st på Muir-Hill 101

 

 

 

(tackar Åke Eliasson och Marianne Kihlgren samt Ing-Britt Nilsson för scanning av foton samt hjälp o info kring Piraten)

 

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer