Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

Volvo P210 | Volvo PV | | Gamla bilder | Saab 96 2T | Saab 96 V4 | Trabant | Dodge

 

 

Land-Rover

Land-Rover 80" Ser:1 från 1953

 

DSC_0248.JPG

 

 

Ja det här är ju en sida om veterantraktorer, men en gammal Land-Rover platsar här ändå tycker jag. Många av dom blev ju registrerade endera som traktor eller arbetsredskap på senare år.

 

Den här köpte jag våren 1989 med pengarna som jag fick för min A-traktor. Jag hade länge varit sugen på en "Jeep". Men samtidigt väldigt förälskad i England efter att ha växt upp med "Emmerdale Farm" eller "Hem till gården" som serien om Familjen Sugden hette här. Hela den gemytliga Engelska lantmiljön är som en romantisk roman på nått vis. Jag hade turen att få åka till England 1998 när märket Land-Rover fyllde 50 år. Det var två härliga veckor på den Engelska landsbygden mellan dom Walesiska bergen och industristaden Birmingham där dessa bilar byggs.

 

Land-Rover kom till av att bröderna Murice o Spencer Wilks köpte en Willys Jeep efter 2:a Världskrigets slut för att använda hemma på föräldragården. Dom insåg snabbt att denna typ av "biltraktor" var ett bra redskap på gården. Tyvärr så rostade dessa bilar enormt så bröderna lät tillverka en egen kaross på Willys ramen. Denna kaross byggdes av flygplansaluminium som det fanns gott om i England efter krigs slutet. Eftersom att bröderna Wilks hade känningar på fabriken som byggde Rover personbilar så kom denna Alu-Willys upp som ett förslag hos Rover.

Så 1948 tillverkades den första "Land-Rovern" på fabriken i Solihull utanför Birmingham. Och resten är ju historia idag. Land-Rover byggs fortfarande i nästan samma stil dock med utländskt ägande. Dessa fantastiskt enkla o robusta fordon verkar vara outslitliga om dom sköts rätt. Här i Sverige så är väl inte den första serien som fanns mellan 1948-1953 så vanlig, men några finns det faktist.

 

Min Serie:1 såldes ny till Sollefteå Brandkår 1953. Den beställdes med flakmonterad kraftuttagsdriven brandpump med tillhörande slangmaterial. Samt blinkande röd lykta och sirener. 

Även dubbla vindrutetorkare med elektrisk drivning fanns på 

utrustningslistan.

1972 såldes bilen till Vattenfall och ställdes som reservbrandfordon i Forsmo utanför Sollefteå. Sedan såldes den till en privatperson i Bräcke där den användes som jakt o fiske fordon under några år.

Någon gång under tidigt 80-tal havererade växellådan under en älgjakt. Bilen blev då stående på ett torp bakom ett hönshus tills jag fann den och köpte den 1989.

 

När jag fått hem bilen så rullades den in i garaget för en genomgång. Redan andra dagen monterade jag i ett batteri för att jag var nyfiken. När jag vred på tändningsnyckeln så rosslade den gamla AC-elpumpen igång och fyllde förgasaren med sötluktande gammal bensin. Utan större förhoppning så drog jag ut choken och tryckte in startknappen. O tänk den startade direkt!!! Tyvärr så rämnade avgasröret på samma gång så det brummade rätt friskt. O ska jag vara ärlig så har ja än idag inte öppnat fördelarlocket på den. Troligen så sitter orginalbrytare o rotor kvar där inne. Men eftersom den fortfarande går helt klockrent så finns det ingen anledning o riva i de. Första lacken blev Aseagrön med vit hytt.. Hytten snickrade min far ihop första vintern. (finns så klart kvar men numera grön som bilen)

Satt ett värmepaket i kupen så lite värme blev de trots allt plus två munstycken upp mot rutan.. På bilden nedan syns hytten och första lackeringen..

Ola-024.jpg

(vintern 1989/90) 

All utrustning från tiden som brandfordon var borta när jag köpte den. Så jag bestämde mig 1995 att göra den orginal igen med kapell tak. Den hade en aluminiumhytt när den var brandfordon samt tillbehörslådor på flakets sidor. Bilen är bara rengjord och lackerad i bitar. Alla delar är orginal förutom växellådan som jag fick tag i utanför Skara. Den har bara gått 2000 mil sedan ny. Sätena kläddes om i grön galon efter orginalet som var röda. Drivlinan är bara uppservad med nya oljor o fetter. Kapellet beställdes från England och likaså ett rostfritt avgassystem från Rimmer Bros..

Ola-015.jpg

Ola-014.jpg

(sommaren 1995 revs den igen och fick den mörkare grönfärgen)

IM000735.jpgIM000745.jpgIM000744.jpg

(sommaren 2005 med kapellet monterat. sista sommaren den kördes innan bromshaveriet)

31/8-2016 Åren går och Land-Rovern har stått garagerad på logen ända tills nu pga dom dåliga bromsarna som måste åtgärdas.. Men idag så monterade jag i ett batteri och startade upp den. Körde sedan ner den på gården och tvättade av den 11års dammlager.. Tanken är nu att beställa bromsdelar från England och få ordning på den. Skäms över att den fått stå så länge.. Men tiden har inte räckt till helt enkelt... Men nu känns det skönt att den står nere i maskinhallen bland dom andra fordonen och är rentvättad och presentabel igen..

DSC_0246.JPG

 (närapå helt original)

DSC_0250.JPG

(enkel men funktionabel instrumentering)

DSC_0254.JPG

DSC_0255.JPG

DSC_0256.JPG

(original 2L Rover halvtoppsmotor)

DSC_0261.JPG

(tillverkade själv denna oljefilterhållare på verkstadsskolan 1989)

DSC_0243.JPG

(riktiga bilar tvättar man både in och utvändigt med schampoo o svamp...)

DSC_0263.JPG

 (4909mil och 6km sedan 1953...)

DSC_0257.JPG

(ursprunget)

DSC_0268.JPG

(originalboken som följt med bilen sedan ny)

DSC_0252.JPG

(parkerad nere i maskinhallen)

____________________________________________________________________________________________________

Data på Land-Rover Ser:1 1953

Reg..nr BZK 947

Motor: Rover 2 Litre top-inlet/side-exhaust

Effekt (SAE): 52hk/4000rpm

Slagvolym: 121,9cui/1,997L

Borrning/Slaglängd: 69,5mm/105mm

Tändföljd: 1-3-4-2

Vridmoment: 101lb/14mkg /1500rpm

Oljerymd (motor): 10pints/5,5L (inkl renare)

Kylvätskerymd: 17pints/9,75L

Bränsletank: 10imperial-gallon/45L

Vikt: 2604lbs/1182kg

Däck: 6,00-16"" på stålfälg

Tillbaka till fliken "Bilar"

 

Copyright©2016traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer