Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

Volvo P210 | Volvo PV | Land-Rover | Gamla bilder | | Saab 96 V4 | Trabant | Dodge

 

 

Saab 96 2T

 

Saab 96 TT DeLuxe årsm..1963

 

 

Saab-2T-097.JPG Saab-2T-098.JPG

1/12-2013 Köpte mig en Saab tvåtaktare idag. Har haft en 66:a långnos förut och ångrar att jag sålde den. Men nu blev jag erbjuden den här bara några mil hemifrån så det var bara att slå till. Det är en 63:a med treväxlad låda och gamla typen av instrumentering. Motorn är utbytt till en trippelförgasarmotor från 1966. Motorn har något förändrade insugsportar samt större munstycken i förgasarna. Saaben ställdes undan 1976 och stod sedan ända tills våren 2005 när den togs fram och startades upp. Sedan registreringsbesiktades den pga att den fallit ur registret. Kul att ha en veteran av båda dom svenska märkena nu.

 

7/12-20013 Idag fick jag äntligen hem Saaben. Hade turen att Tommy Laurin just köpt en biltransportlastbil så att han kunde transportera hem den åt mig. Det var -11gr på morgonen och Saaben stod översnöad efter stormen som dragit förbi.

Men en snaps i varje förgasare så startade den på första varvet (bränslepumpen släpper bränslet efter några dagar). Sen var det bara att köra upp på lastbilen och binda fast den. Dom här tvåtaktsmotorerna är makalöst lättstartade. Även i riktig kyla.

 

saab 2t 004

(otroligt smidigt med biltransportbil)

 

Saaben går väldigt fint och de mesta verkar fungera på den. Sista besiktningen var 2008 och den kördes fram till 2010.

 

saab 2t 010

(motorn kommer ur en 66:a och har trippelförgasare)

 

saab 2t 011

(sökte en äldre 96:a så att den skulle ha detta instrument)

 

saab 2t 012

(inredningen har klarat sig bra i den)

 

saab 2t 013

(även dörrarna har klarat sig från rost som tur är)

 

saab 2t 015

(tom i bagaget har rosten hållit sig borta. de bruna är skavmärken)

 

Känns skönt nu att ha den hemma i garaget nu när vintern kommer. Den har en annan svensk klassiker som garagegranne nämligen min Volvo Duett. Till våren ska jag gå igenom bromsarna och sen besikta den. Har ju sökt en Saab kortnos i många år så de känns ju extra roligt nu när jag blev erbjuden att köpa den här som fanns så nära. Och Pär som ägde den är duktig mekaniker så det var ett bra köp!

 

saab 2t 008

saab 2t 022

(tvåtaktsröken låg tät sen ja backat in Saaben...)

 

10/12-2013 Nu har jag fått hem kopior på alla gamla regpapper på Saaben. Första regdatum är 29/5-1963 och intygat av Svenska Aeroplanaktiebolaget i Trollhättan. Registreringsnumret den fått är: Z32694.

 

Förste ägaren är Stig Oskar Helander på Frösön som äger den till 17/3-65 när den säljs till Stationsförman Ragnar Svensson i Östersund. Redan den 4/11-65 så byter Svensson in den på Bilcentrum i Östersund där den åter säljs den 26/11-65 till Martin Sunding i Östersund. Sunding kör med den till den 7/10-68 då han säljer den till Maria Dahlin i Östersund. Troligen så överlåter hon den till sonen Åke Dahlin den 20/3-72 och Saaben hamnar återigen på Frösön, då har den även fått registreringsnumret ATA304. Den 31/10-75 så anmäler Dahlin Saaben som avställd men anmälan blir inte giltig på grund av att han inte skickat in gällande skattemärket som ska vara en röd 8... Dahlin får då ett intyg skrivet av AB Svensk Bilprovning där det står att gällande skattemärket är förstört och anmälan om avställning går igenom. Den 21/11-75 säljs bilen till Lars Peter Dahlberg i Föllinge som samtidigt med köpet anmäler Saaben som påställd. Nästa ägare blir troligen Dahlbergs far, Herman Valter Dahlberg boende i Orrviken. Där blir Saaben stående avställd tills Peter Sundkvist i Brunflo tar hand om den. Saaben har då fallit ur registret. Troligen så byter Sundkvist motorn i Saaben till en trippelförgasarmotor med vaccumdriven bränslepump ur en 66:a långnos. Den 22/8-2005 registreringsbesiktas Saaben och får då ett nytt registreringsnummer XGT661. Den 22/10-2005 säljer Sundkvist Saaben till Pär Holmberg i Ragunda Stationssamhälle. Holmberg kör med Saaben och besiktar den 26/6-2008 i Hammarstrand. Tyvärr börjar bromsarna krångla och besiktningen går ut 2010 och Saaben blir stående på hemgården i Ragunda.

För en tid sedan så blev jag erbjuden att köpa Saaben och slog genast till eftersom de var precis den modell av Saab jag sökt. En mod 96 med trubbnos och den äldre instrumenteringen som jag gillar väldigt mycket. Så den 3/12-2013 blev jag ägare till XGT661!!

Just nu så står den i varmgarage och jag håller på att gå igenom den för att se vad som behöver göras innan besiktning. Först på listan står såklart genomgång av bromsar. Men även justering av förardörr, laga blinkersen, montera nytt batteri, bygga tillbaks original elbränslepump (vaccumdrivna pumpen släpper tillbaks bränslet i tanken efter någon dag), lägga på fyra nya sommardäck, fixa en bättre träskiva över reservhjulet, mm ska hinnas med innan våren. Då hoppas jag att få den genom besiktningen så att jag kan köra med den sommaren 2014!!! 

19/11-2013 Blev en stund i verkstan ikväll för att montera nya batteriet. Passade på att rikta plåten ovanför batteriet som nån böjt upp för att få dit ett större batteri... Men nu ser allt mer original ut och bygeln som håller batteriet passar igen. Satte även dit en batterifrånskiljare så att ja kan ha strömmen av när den står inne. Har såna på alla mina maskiner. Har även fått hem fyra nya sommardäck. Vredestein Sprint Classic 155SR15".

 

saab 2t 025

(nytt batteri monterat och en frånskiljare på minuspolen)

 

saab 2t 026

(lyckades rikta plåten ovanför batteriet som tur var)

 

saab 2t 027

(nya sommardäck som ska på silverlackade fälgar)

 

29/12-2013 Blev några timmar i verkstan idag. Har lossat och vridit tändningslåset till rätta eftersom det satt upp o ner av nån anledning. Sen passade jag på att byta nyckelcylindern eftersom nyckeln som följde med bilen nästan var av.

 

saab 2t 028

(Nu sitter tändningslåset som de ska och en annan låscylinder är monterad)

 

Har även lyft upp Saaben på fyra pallbockar och plockat av hjulen. Jag ska lossa och byta huvudbromscylindern, men även lossa alla trummor och kolla upp hur hjulcylindrarna mår. Handbromsen är inte i bästa skick heller...

 

saab 2t 030

(Rejält pedalställ... Hängande pedaler kom först 1965 med Långnosen)

 

Sen har jag börjat kolla på bränsleläckaget runt förgasarna. Vill fukta o komma nån droppe bensin under dom, men nu såg jag att några fiberbrickor måste bytas bla...

 

saab 2t 036

(trippel Solex som matar denna motor)

 

19/1-2014 Har rengjort ratten idag. Började med att få bort läderbandet som var lindat runt den. Därunder fanns en väldigt nersmutsad ratt. Men med en tvättsvamp och diskmedel så fick jag ren den. Nu ska den lackas i RAL 7032 så att den ska hålla att styra med några år till.

IMG_2347.JPG 

(ratten tvättad med svamp och diskmedel)

21/1-2014 Hämtade däcken idag till Saaben. Blev snyggt med pulverlackade fälgar till dom nya däcken. Jag ska putsa upp fyra navkapslar också som ska på..

Saab-2T-040.jpg

(nypålagda däck) 

19/2-2014 Nu är Saaben tillbaks i verkstan och jag provade nya däcken på den. Blev väldigt snyggt och nu längtar jag tills de blir en provtur efter vägen..

Saab-2T-044.JPG

Saab-2T-045.JPG

(nya däcken på plats)

Har även servat upp bränslepumpen som inte ville fungera riktigt som den ska. Plockade ihop det bästa från två pumpar och sedan är allt ultraljudstvättat. Passade även på att gå igenom brytarna på den samt smörja upp alla rörliga delar med WD40. Så nu borde den fungera som den ska igen.

Saab-2T-050-2.JPG

(SU elektrisk bränslepump modell AUA-79)

22/2-2014 Blev en heldag i verkstan idag.. Äntligen så är huvudcylindern på plats. Det var inte de lättaste må jag säga, men med lite rivna o ömma fingrar så gick de. Ser rätt öppet ut på bilden men den sitter under värmepaketet och kylaren..

Saab-2T-057.JPG

(trångt som bara den att montera huvudcylindern..)

Monterade även tillbaks den SU elbränslepump som ska sitta på 63:an. Den var ju bortplockad pga av motorbytet till en motor från 1966 med blockmonterad bränslepump.. Jag tillverkade ett täcklock för hålet i vevhuset där pumpen suttit av ett 30x10mm plattstål som jag planslipade. Sedan två 8.2mm hål i 45mm cc. Lade på lite Hylomar på packningsytan och skruvade dit locket. Fick även bort ett irriterande skrammel som kommit från och till. De visade sig vara skyddsgallret runt kylfläkten som tog i själva fläkten.. Men efter lite justering och riktning så linjerar gallret fint runt fläkten och skrammlet försvann. Bytte fläktremmen också eftersom den gamla var i de närmsta av...

Saab-2T-063.JPG

(täcklocket syns ovanför generatorn)

Saab-2T-058.JPG

(SU-pumpen åter på plats på innerskärmen som det ska vara original)

Monterade tillbaks ratten och signalkringlan helt och hållet efter rengöringen. Blev mycket bättre trots att den är väldigt sliten så att vitfärgen är avskavd.. Hittar jag ingen fräsch ratt så ska jag lacka denna så att den blir hållbarare..

Saab-2T-062.JPG

(nyrengjord ratt åter på plats)

23/2-2014 Idag blev de renovering av hjulcylindrarna vänster fram. Ena cylindern satt fastrostad så den har nog bara bromsat med ena backen ser det ut som. Glädjande nog så gick både bromsrören och luftnippeln att lossa så det var bara att skruva isär och rengöra. Efter en stund på roterande stålborsten så var all delar rena o fina igen. Den fastrostade kolven gick att få loss med en polygrip så även den är rengjord nu. Cylindrarna henades och blev rena o släta o fina inuti. Allt blåstes rent med tryckluft innan kolvarna med nya tätningar och damasker monterades.

Saab-2T-067.jpg

(i vänstra cylindern satt kolven fastrostad)

Saab-2T-068.jpg

(tack och lov så gick bromsrör och luftnippel att lossa utan problem)

Saab-2T-071.jpg

(den fastrostade kolven efter några minuter på roterande stålborsten)

Saab-2T-069.jpg

(cylindern henad och ny tätning på kolven samt ny damask)

Saab-2T-070.jpg

(cylinder ihopmonterad och klar att skruvas tillbaks)

Saab-2T-064.JPG

(backar plus justeringar rengjorda)

Saab-2T-076.jpg

(frambromsarna klara)

Nästa blir nu att renovera cylindrarna på högersidan. Sen ska trummorna rengöras och lackas mattsvarta så att de ser fräscht ut innan montering. Ska även borsta ren bäramar mm och smörja alla fettnipplar i framvagnen.

Saab-2T-081.JPG

(bakbromsarna klara)

Saab-2T-077.JPG

(blästrade o lackade trummor)

12/5-2014 Har varit lite stillestånd i skruvandet på Saaben pga krångel med huvudbromscylindern. Den ville inte passa riktigt så att jag kunde inte lufta systemet. Men idag har jag haft hjälp av två kunniga Saabmekaniker så nu fungerar äntligen bromsarna. Jag fick korta av tryckstången från pedalen 7mm så att jag kunde få ett spel till kolven i cylindern. Men några minuter på smärjeln så var längden rätt.

Saab-2T-082.jpg

(huvudcylindern på plats och ny olja i systemet)

14/5-2014 Äntligen så har dagen kommit när jag kan provköra Saaben för första gången!! Har ju bara kört ner den från biltransporten och ner till verkstan förut.. Under gårdagen så drog jag navmuttrarna med 180Nm och låste med saxsprintar. Justerade efter bromsbackarna något också eftersom dom lagt sig till rätta efter några rejäla tramp på bromspedalen. Monterade även tillbaks tändstiften som varit urskruvade efter att den surat ner sig i vintras när jag glömde choken ute under en varmkörning. Men nu startade den snällt och gick väldigt rent o fint sen jag monterat tillbaks elektriska SU-bränslepumpen.

CAM00300.jpg

CAM00302.jpg

16/5-2014 Efter att ha handlat, vårstädat på gravarna samt varit iväg med deklarationen så blev det en stund i verkstan på eftermiddagen. Tömde ur lite glykol och demonterade övre kylarslangarna. Var ett hopplock av tre olika slangar för att få det o passa mot 66:ans motor som ju har termostathuset i topplocket. Köpte en sån böjlig slang 32x400mm och monterade den mellan toppen och originaltermostaten. Sedan en kort bit med rak 32mm slang mellan termostaten o kylaren. Resultatet blev jag väldigt nöjd med och ja kunde återfylla systemet med glykol.

Saab-2T-094.JPG

(blev bra med den nya kylarslangen)

Saab-2T-089.JPG

(två svenska klassiker på gården)

1/6-2014 Fick lite tid över så idag blev det rubbning av lacken på Saaben.. Den var ju rejält matt och nergången.. Men med riktig rubbing pålagd med polermaskin så blev det bra.. Rätt jobbigt att efterpolera för hand men resultatet blev jag väldigt nöjd med.. Nu ser den så mycket bättre ut trots att lacken har många repor o fläckar.. Sen så håller den ju bättre mot solen med ett lager vax på..

Saab-2T-100.JPG

(mycket blankare med lite rubbing)

11/7-2014 Har gått en tid sen förra uppdateringen men mitt hemsideprogram har krånglat lite.. Men avgassystemet är bytt och jag har även fixat till blinkers/parkeringsinsatserna fram.. Så nu puttrar den tyst och fint och det slamrar inte under golvet som det gjorde förut.. Har blivit en del provturer runt byn för den är ju så rolig att köra på krokiga byvägar..

Saab-2T-104.JPG

(avgasystemsbyte på gång)

Saab-2T-107.JPG

(bytt insatserna till parkerings/blinkers så nu funkar allt som det ska inför besiktningen)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Data på Saab 96 TT DeLuxe

Reg..nr XGT 661 tidigare ATA 304

Tjänstevikt: 890kg

Motor: Saab trecylindrig tvåtaktsmotor med vevhusspolning

samt kolvstyrda portar enligt Schnurleprincipen

Effekt (DIN): 38hk vid 4250rpm

Vridmoment: 8,2kpm vid 3000rpm

Slagvolym: 841kubik

Växellåda: 3+R (osynkad etta)

Kylvätskerymd: 7,5L

Bränsletank: 40 L

 

Copyright©2014traktorveteraner.se

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer