Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

BM 200 Teddy | BL Typ H10/35 | BM36 | Buster 320 B | BM600 | BM10 no:1 | BM10 no:2 | BM10 no:3 | BM20 | BM 200 Teddy-2 | Ferguson 35 | | T23 | T24 | T25 | T31 | T34 | T230 | Liaohe 120-4 | Dragtraktorn | BM-36 | Farmall DGD-4 | BM 230 | Volvo Starke Epa | Ferguson TE-20 | Ferguson TED-20 | Ford 8N | Fordson Super Dexta | BM35 | BM Terrier

 

 

T21

Volvo T21 från 1947

 

 

t21 050

t21 047

 

 

Den här T21:an kommer från Kramfors. Den har stått i många år men jag tvekade inte när jag blev erbjuden att få tag i den. När jag nu fått hem den så visar det sig att den är i mycke bättre skick än vad jag först trodde. Nån tidigare ägare har lagt ner mycke jobb på den för att bla byta ut hela elsystemet samt många slitdetaljer. En ny frontplåt har den också fått för många år sedan. Idag kan man inte få tag i karossdelar till dessa T-modeller längre så jag förmodar att den har blivit renoverad på 70-talet någon gång, och efter det så har den inte brukats så mycke. Alla styrleder är bytt på den så att den har nästintill inget glapp i styrningen.

Det är kul att hitta en sån här traktor som skötts om och underhållits genom åren. Jag vet inte exakt årsmodell, men jag gissar på 1947 eftersom den har stålkula på växelspaken.

Jag har beställt leveranskortet från Företagens Arkiv i Eskilstuna så att jag ska kunna börja spåra dess historia.

 

t21 051

 

 

I helgen som var så hade jag besök av några goda vänner och vi startade upp T21an. Förgasaren behövde rengöras och så upptäckte vi en slang till returen från oljefiltret som spruckit. Jag lånade tändmagneten från T23:an för att den vet jag har bra gnista. Men redan efter några varv på starten så small den rejält bakut!! De var undertecknad som lyckats klocka in magneten ett halvt varv för sent! Men efter en justering så startade den snällt. Men oljeläckaget gjorde att den nu får stå tills jag fixat en ny slang.

 

1/8-12 Har fått hem tre stycken nyrenoverade JU4 magneter i veckan. Janne Malmkvist på Öland har gått igenom dom åt mig. Jag monterade en på T21:an och den startade direkt. Bränslet i tanken är så gammalt att de luktar sött, men tydligen så går det köra på. Upptäckte att insuget läcker när jag skulle ta en provtur. Den vill ha lite choke hela tiden och dör om ja släpper den på tomgång. Då orkar den inte suga bränsleblandningen upp från förgasaren. Testade med lite startgas och den ökade på varvtalet så den läcker mellan toppen o insuget. Ska lossa hela insuget och täta. Även regulatorn ska kollas upp. Nu är den väldigt mysko och varvar alldeles för mycket. Antar att det är nått som fastnat i regulatorvikterna så dom inte slungas ut som dom ska när varvet på motorn ökar. Men annars verkar allt fungera bra på den. Trepunktslyften fungerar också men jag ska byta en rörskarv på tryckröret under batterilådan. Nu är det bara skarvat med en slang o två klammer. Ska montera en riktig skärringskoppling i stället. Sen så måste bromsarna ordnas. Nu är den nästintill bromslös. T21:an har ju en äldre typ av broms med utanpåliggande stålband m belägg runt en ståltrumma. Får plocka ner detta och se vad man kan göra åt de.

 

 

 

t21 019

(bara en lykta på höger skärm. precis som det ska vara)

 

t21 021

(dessa instrument ska plockas bort och ersättas av en oljetrycksmätare framför handbromsen)

 

 

5/8-12 Hann med att skruva några timmar på T21:an idag innan åskan o regnet kom över oss. Plockade av plåten över tanken samt lossade batterilådan så att jag skulle kunna plocka bort tanken. Den ska rengöras inuti plus att jag ska kolla över bränslekranen. Döm om min förvåning när ja ser att den gamla ursprungliga kranen sitter kvar. Det förklarar ju att bokstäverna på instrumentplåten stämmer på den här. Många andra har ju fått den nyare typen av kran och då får ju spaken till kranen andra lägen. Men kranen ser tät och fin ut så den behöver ja inte röra.

 

t21 026

(den gamla typen av kran sitter kvar på den här som tur är)

 

t21 022

(fräsch tank trots att den är 65år gammal)

 

 

Passade också på att försöka få liv i elmätarna som sitter monterade. Men elsystemet är rätt ärgigt så det klippte jag ur. Vill helst har den så original som möjligt så jag ska sätta oljetrycksmätaren på rätta platsen nedanför typskylten.

 

Har kollat lite på själva traktorkroppen också idag. Den är utrustad med gjutna fästen för lyftarmarna bak. Dom allra första hade ju inte de och kunde på de viset inte kompletteras med trepunktslyft. Vissa tillverkade ju egna fästen för att kunna eftermontera lyft. Jag ska försöka få tag i en underhängd slåttermaskin till den här. Många var ju utrustade med såna.

 

t21 028

(gjutna fästöron under axeltrumpeterna)

 

t21 032

(den äldre varianten av kraftuttag. satt även på tidiga BM10)

 

 

I går passade jag på att riva loss grenrör och förgasare. Den drog tjyvluft och stannade på låg tomgång. O de var en positiv sak att lossa grenröret. Har aldrig sett ett fräschare grenrör på en T20-traktor. Ofta är dom ju skeva och rostiga så dom är omöjliga att få tät. Men allt såg bra ut och packningarna var fina så jag monterade ihop allt med lite avgaspasta på utblåsen och klister på insugen. Däremot förgasaren var en sorglig syn... Tur jag hade en repsats liggande på hyllan. Bytte allt inuti den plus nya spjällaxeltätningar. En ny packning både mellan förgasarhalvorna samt till insuget monterades. O snacka om skillnad!! Nu kan den stå på låg tomgång och puttra utan att stanna. Justerade även in flottörnivån. Detta glöms ofta bort men har en bidragande orsak om motorn går ojämt. Håll fögasarhalva upp o ner så flottören är uppåt. Mät mellan flottörens normala underkant till förgasarplanet. Avståndet ska vara 29.6mm.

Passade även på att ställa ventilerna. Dom var rejält glappa och tickade väldigt mycke. Nån har varit noggrann och monterat ventiltätningar från B18 på samtliga ventilskaft.

 

2012-08-03_15-14-13_703

(lite ventiljustering skadade inte. tickade rejält förut)

 

2012-08-04_15-22-34_39

(ovanligt fräscht grenrör. helt plant och inte så rostigt)

 

t21 031

(renoverad förgasare som numera funkar som den ska)

 

 

Måste även ta itu med bromsarna på den. T21 har ju en äldre variant av bromsar med utanpåliggande bromsbelägg. Dessa ska ju kunna fixas utan att riva slutväxeln så vi får väl se hur de går. Vill ju gärna ha bromsar som fungerar..

 

 

t21 033

(T21 har den äldre typen av bakkropp och bromsar.

notera dom raka nederkanterna på skärmarna)

 

 

18/8-2012 Har under veckan tillverkat en kopia av originalfästet till oljetrycksmätaren. Fick även hjälp på jobbet att svetsa igen alla onödiga hål på plåten framför rattstången. Så äntligen sitter oljetrycksmätaren på rätt ställe. Ska passa på att rengöra tanken när den ändå är lossplockad. Finns alltid lite grums på botten. Jag har även bytt generatorn som var trasig. Hade som tur var en gammal 75watts liggande på hyllan inklusive fäste.

 

t21 039

(Nu sitter oljetrycksmätaren på sin rätta plats igen. Och alla onödiga hål igensvetsade)

 

t21 035

(Som tur var så hade jag en fungerande AC originalmätare liggande)

 

t21 038

(Nyrenoverad Bosch JU4 R1 magnet. Utan ställbar tändplatta)

 

t21 037

(Nån gjutare på Köpings gjuteri råkade visst lägga matrisen upp och ner!!!)

 

 

13/9-2012 Har varit lite stiltje med skruvningen ett tag pga att jag hållit på att städa ur ladugården som ska renoveras o modifieras till maskinhall. Men idag har jag monterat ihop det sista och startat upp T21:an igen. Kunde glädjande konstatera att oljetrycket ser bra ut trots att motorn kan vara lite sliten. Vid varm motor ligger det på 2.5kg vilket är enligt instruktionsboken. Har ju nu flyttat tillbaka oljetrycksmätaren till originalplatsen på instrumentplåten. Har även rengjort tanken och tätat den läckande bränslekranen. Den går inte riktigt som jag vill än utan jag ska lyfta av toppen vid tillfälle och kolla ventilerna. Den vill stanna på låga varv och spottar rejält vid ökat varvtal. Detta brukar komma av läckande o brända ventiler bla. En fräsch batterilåda med lock hade jag på hyllan samt en hel luftrenare. Dessa har också monterats idag. Ser mycket bättre ut när dom rostiga detaljerna ersatts med finare delar.

 

t21 048

(oljetrycket vid varm motor. 2.5kg enligt boken)

 

t21 034

(här har nog tidigare ägaren tillbringat många timmar på åkern)

 

En filmsnutt på T21:an. Klicka Här!

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Data på Volvo T21 1947

 

Chassienummer: T21-694

Motor: Penta C4F (bensin/fotogen utförande)

Effekt: 22hk/1800rpm

Slagvolym: 1,98 L

Kompression: 7kgm

Oljerymd (motor): 6 L (inkl renare)

(Filter typ: Fram C4PL el Mann PF1155X)

Kylvätskerymd: 11 L

Bränsletankar: fotogen 45 L / bensin 4 L

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer