Startsida Traktorer Bilar Diverse Tips Länkar Filmer

| Volvo PV | Land-Rover | Gamla bilder | Saab 96 2T | Saab 96 V4 | Trabant | Dodge

 

 

Volvo P210

Volvo P210 "Duett" från 1968

"Vattenfall´s utförande"


 

duett

(Foto: Marianne Kihlgren)

 

Äntligen har jag fått tag i en Duett! Jag har ända sedan tonåren velat ha just en Duett eftersom det är en riktig klassiker bland arbetsfordon.

Som alla andra motorintresserade ungdomar byggde man ju en A-traktor när jag var 15 år.

Det var ju ett helgerån att kapa sönder en Duett, men på den tiden kring 1985 så fanns det fortfarande gott om dessa bilar. Men idag är det väldigt svårt att finna en rostfri Duett.

 

Eftersom jag bor i en kraftverksmetropol så har det funnits många Duetter häromkring. Många privatpersoner åkte runt i dessa blålackerade slitvargar när jag var barn. Vattenfall hade lokala utförsäljningar på den tiden.

Kulören heter Volvo no:66 Vattenfallsblå. Flera statliga företag hade egna färgnummer hos Volvo. Televerket, SJ, Posten mm.

 

Denna Duett såldes ny den 13/12 -67 till Vattenfall. Den har varit stationerad i Vuollerim utanför Jokkmokk. Därefter så köptes den loss av en anställd som brukade den väldigt sparsamt på familjens åkeri. Sedan sålde änkan efter denne man Duetten till föregående ägaren som jag köpte den av. 

 

Troligtvis så har den gått ca 32000mil, och tack vare utväxlingen i bakaxeln så får B18 motorn gå på höga varv som medför högt slitage.

Det enda jag förmodligen måste åtgärda är just motorn. Den börjar bli trött och vill ta lite olja. Men till att börja med så får den hänga med ett tag till.

 

Bilen är i ett helt orenoverat orginalskick. Visst finns det skavanker runt om på karossen, men det är ju värdefull patina som visar att den är använd.

Bromsarna är nyrenoverade och det sitter fyra nya däck på den, så förhoppningsvis kommer besikningen den 10/4-08 att gå bra.

Tidigare besiktningar genom åren har varit med blankt papper otroligt nog.

Främre kofångaren ligger bak i bilen och ska skruvas tillbaka. Den har varit med om nån olycka i fronten. Mittre frontsektionen är utbytt, och huven samt vänster skärm bär spår av det. Frontplåten är lackad i Skifferblå, därför ser den lite mörkare ut mot resten av bilen.

 

Den är extrautrustad med hydraul/elektrisk släpvagnsbroms från Linde. (manuella bromsreglaget syns till vänster ovanför pedalerna).

Den har även haft taksökare samt kommunikationsradioantenn på taket, tyvärr är dom borta och hålen igenlagda.

Bakaxeln har diffbroms för att öka framkomligheten under vintertid.

På grund av att det är en fd Vattenfall´s Tjänstebil så har den 60mm dragkula. Men som tur är så har jag fått tag i en orginalkrok med 50mm kula så att jag kan använda den till att dra släpvagnen.

 

Nu ska den få gå som entusiastbil här hos mig.

Känns "rätt" att åka Duett när man håller på med gamla Volvo och BM traktorer.

Jag hade funderingar på att bygga upp en kopia av dessa servicefordon för Volvo och Bolinder-Munktell, men pga skicket på den här Duetten så får den vara som den är.

 

Besiktad 10/4 -08 med blankt papper!!! Fick med beröm godkänt av besiktningsmannen som blev förvånad över hur rostfri den var. Har ställt ventiler och kollat upp tändsystemet nu. Det gjorde en väldig skillnad på motorgången, nu står den bara o väser på tomgång, som bara en B18 kan göra. Har även justerat o smort fönsterhissarnas vajrar o ledhjul.

 

Den 13/9 -08 blev Duetten fotograferad av Per Ericsson för ett reportage i Classic Motor. Det blev en sväng "på byn" samt lite "arbetsplats" bilder vid ett närbeläget kraftverk. Kul att dom ville ha med den i tidningen tycker jag.

 

Motorn är ju inte i allra bästa skick, den började gå ojämnt och blev väldigt slö efter ca 50 mils körning. Men med en renoverad Strombergförgasare modell 175 CD samt justering av tändningen till 21gr f.ö.d så gjorde det susen.

Nu går den gamla B18 riktigt fint igen. Har tidigare bytt alla tänddetaljer samt stift. Fick tag i gamla Bosch W175 T7 stift på Tradera. Kändes helt rätt!!!

Tänkte riva motorn i vinter o byta ringar + lager samt eventuellt borra överdimension om det behövs.

 

Även bakvagnen ska gås igenom. Bladfjädrarna + hänken behöver bussas om. När man tar en kurva så kluckar det rejält, och vid acceleration så drar bilen iväg lite i sidled. Bör nog åtgärdas innan det blir värre. Den rullar på sina gamla Michelin X däck med dimensionen 185/380 SR15. Höga och smala, men dom passar perfekt på en sån här Duett. Har varit rädd att slita ut dom, men nu såg jag att man kan beställa nya med just X-mönstret. Många känner igen dom här gamla däcken från förr. Så det är ju kul att dom fanns kvar.

 

 

Här finns två korta filmklipp från när jag startade upp Duetten efter någon månads parkering med mycke snöfall vintern 2009.  Film 1  Film 2 

 

Även vintern 2010 startade jag upp den och tog en sväng runt byn. Alltid lika roligt att få sätta sig bakom ratten på "Dutte". Här finns två filmer. Film 1  Film 2

 

Äntligen är våren här! Nu har Duetten fått komma ut på vägen igen. Har även passat på att byta olja o filter. Filtret som satt i den var väldigt kletigt så det är nog inte bytt på länge. Nu är oljan blank o fin igen. Jag har även bytt ratten till en som är uppfräschad. Originalratten var sliten så den färgade av sig när det var fuktigt ute. Tog en filmsnutt när jag var in till samhället o tankade. Dålig kvalite´ men det blev väl alltid nått. Film (ser ut att gå fort på filmen, men ja körde bara 60km/h faktiskt. Kolla på mätaren!) 

 

2/7-10  Hade ju tänkt renovera original B18, men hade turen att få en nästan "ny" B20 från 1969 som bara gått ca: 6000mil.

 

Den har varit urplockad och stått under en trälåda utomhus under en gran sedan 1975 när Amazonen den kommer ur blev skrotad.

Otroligt nog så efter att ha fått olja i loppen så gick den att dra runt. Tyvärr så har toppen rostangrepp så den får jag byta ut. Loppen har jag bara henat eftersom det inte fanns minsta spår av vändkanter. Kolvringarna hade ärgat fast så mycke i kolvarna att jag skaffade fyra nya kolvar med ringar. Vevaxeln har fått en rejäl rengöring samt ny slitring till packboxen eftersom det fanns rostangrepp på den, samt nytt lager för växellådstappen. Nya ram och vevlager är också monterade nu. Dessa såg bra ut, men dom har stått så länge att man inte vet hur dom klarar en uppstart.

Kamaxel och lyftare är precis som nya så dessa är bara att återmontera med lite pasta.

Ska bli kul o se hur motorn blir nu efter den här genomgången.

 

24/7-10 Idag har jag gjort de sista på motorn. Nu är den klar att montera i Duetten. Ska få hjälp av grannen i morron. Han har kedjespel i taket så de gå lätt o lyfta ur och i motorn.

 

Den borde väl få ett lager färg, men patinan på den passar bra in på Duetten som trots allt gått snart 33000mil.

 

 

 

b20 037

 

Min goda granne Lennart hjälper mig med imonteringen av nya motorn.

 

 

 

 

b20 041

 

Så här blev resultatet! Motorn går oerhört fint. Monterade den äldre typen av förgasare eftersom jag hade en ny på hyllan. Luftrenaren kommer ur en Amazon från 1963.

 

 

Två filmer med nya motorn i Duetten. Film 1  Film 2

 

 

Jag ska även byta gummina i stödlagerupphängningen. Börjar klucka rejält vid gaspådrag o motorbroms. Sen är det mesta genomgått på bilen så då kan man njuta av några långturer under resten av sommaren!

 

3/4-11 Duetten är nu på rostlagning hos en bekant som är mycket duktig plåtslagare. Har varit dit idag och inspekterat jobbet så här långt. Och jag är mycket nöjd. Imponerande jobb han lagt på plåten. Kommer att kräva ytterst lite spackel när han är klar kan jag lova!

 

duett 072

 

duett 067

 

selsålandet 004

 

selsålandet 005

 

Mycket fint plåtjobb som Martin gjort!

 

dsc00145_2

 

Nu har jag fått hem Duetten och monterat en fräsch reservhjulslucka. Har även lagt underredsmassa undertill bakom hjulhusen där Martin bytt lite plåt.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

"Hebysläpet"

 

 

 

tranells släpet 016

 

 

Nu har jag äntligen efter mycket letande fått tag i en "Duettsläpvagn". Dessa vagnar byggdes av Tranell´s Vagnsfabrik i Heby. Dom statliga företagen Vattenfall, Televerket, SJ och Postverket köpte dessa för att ha efter sina Duetter. Tranell´s använde några komponenter från Volvo när man byggde dessa vagnar. Fälgarna är samma som på Duett för att på så sätt kunna nyttja dragbilens reservhjul och domkraft vid punktering. Baklyktorna är av den smalare tidigare typen som satt på Duett. Nav och hjullager kommer också från Duett.

 

Denna vagn har gått hos Brandförsvaret, därför den röda färgen. Från början har den varit mörkblå från fabrik. Sedan har den varit orange. Möjligen att den har varit hos civilförsvaret eller Televerket. Sedan blev den lackerad signalröd när den hamnade hos Brandförsvaret.

En privat ägare har nångång på 80-talet målat den grå.

 

Men efter en rejäl hetvattentvätt så kom alla gamla färglager fram. Eftersom min Duett kommer från Vattenfall så kommer jag att lacka vagnen i Vattenfallsblå nr:66.

 

Jag ska även leta reda på dom gamla registreringspapperen och pröva att få den i registret igen. Tror inte det ska vara några problem att besikta den efter lite översyn. Belysningen fungerar utmärkt redan nu.

 

 

Finns det någon som har en gammal Volvo eller BM service Duett så hör görna av er! Vore kul att veta hur många som finns kvar samt få se lite bilder på hur dom såg ut.

 

Tillbaka till fliken "Bilar"


 

Data på Volvo P210 "Duett"

Reg..nr ADW 557 tidigare BD 1927

Motor: Volvo B18A utförande 2

Effekt (SAE): 75hk/4700rpm

Slagvolym: 1.78 L

Vridmoment: 15kgm/3000rpm

Kompression: 11-13Kg/3000rpm

Oljerymd (motor): 4.5L (inkl renare)

Kylvätskerymd: 9 L

Bränsletank: 35 L

 

 

 

Copyright©2010traktorveteraner.se

 

 

 

Startsida | Traktorer | Bilar | Diverse | Tips | Länkar | Filmer